Dekkvalg:
Før vi tar turen til slaktebenken med de to bilene, må vi ile til med et aldri så lite forbehold. De to bilenes dekkutrustning var nemlig totalt ulik. Mens briten var skodd med fransk gummi i form av et sett Michelin 4x4 M+S-dekk i dimensjonen 255/65R16, var Toyotaen skodd med Bridgestone Dueller i dimensjon 275/70R16.
De franske dekkene er et typisk "all-round" valg, og det er slett ikke uvanlig å utruste firehjulstrekkere med dekk som skal kunne brukes hele året og under alle føreforhold. Dekk til slike biler er nemlig alt annet enn billig. Men vår erfaring er at slike dekk verken blir fugl eller fisk. (Vi har en egen artikkel om helårsdekk som du kan lese her.
Bridgestone-dekkene er i utgangspunktet omlag de samme dekkene som Bridgestone Blizzak, men i en noe grovere støpning og med litt færre seipinger enn dette.
Kjøreegenskaper:
Det var i grunnen bare ved motorveikjøring at vi ikke kunne finne rare forskjellen mellom de to duellantene. Støynivået var moderat, og ingen av bilene hadde særlige problemer med å glatte over de lange dumpene på slike veier.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger