Kjøreegenskaper og konklusjon

Mye vekt foran medvirker til at RS6 blir en understyrer. Rå motor, fåreklær og generelle A6-egenskaper blir dermed hovedargumentene for RS6.

Publisert
Sist oppdatert

Det som i hovedsak ødela vår RS6-opplevelse, var bilens kjøreegenskaper. Riktignok har bilen en direkte, tung, presis og generelt sportslig styring. Dekk i dimensjon 255/40-19 medvirker til å skape et heftig veigrep, i likhet med de diagonalt sammenkoblede støtdemperne (Dynamic Ride Control, DRC). Sistnevnte er en videreutvikling av systemet vi kjenner fra forrige generasjon RS6 og kjemper hardt for å forhindre krenging og dykking. Du skal derfor være modig skråstrek dumdristig for å "avsløre" RS6 på offentlig vei.

Vil rett frem

Mens forgjengeren hadde 50/50-fordeling av drivkreftene, har nye RS6 i likhet med stadig flere Audi-modeller fått et 40/60-oppsett. Dette oppsettet medvirker til at det faktisk er mulig å fremprovosere lekne bakhjulsskrenser under kontrollerte omstendigheter.

De kontrollerte omstendighetene, som i denne sammenheng var Paul Richard-banen ved Le Castellet, avslørte imidlertid at også RS6 II er en understyrer. Tendensene er altså mindre fremtredende ved gasspådrag enn i forgjengeren, men når gasspedalen slippes blir det klart at RS6 helst vil rett frem.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer