Astra GTC er senket 15 millimeter i forhold til femdørsutgaven og er i tillegg utstyrt med noe stivere dempere. GTC har derfor allerede i utgangspunktet tøffere kjøreegenskaper enn de vi kjenner fra den ordinære Astra.
I tillegg er selvsagt også GTC tilgjengelig med Opels såkalte IDS Plus-teknologi (Interactive Driving System Plus). Hovedkomponenten i IDS Plus er de elektronisk styrte støtdemperne (CDC - Continous Damping Control). Disse sørger blant annet for å motvirke krenging. Ved å trykke på en Sport-knapp blir oppsettet enda stivere, samtidig som gassresponsen blir kvikkere og styringen mer direkte.
Rått veggrep
Samtlige testbiler var satt opp med IDS Plus og vi vet derfor ikke hvordan bilen oppleves uten de elektronisk styrte støtdemperne. De vi imidlertid vet, er at IDS Plus sørger for at Astra GTC blir en svært kompetent kjørebil. Blant annet har bilen et uvanlig godt veggrep. Så godt at man må kjøre meget hardt for å klare å finne ut hvor grensene går.
Tendens til understyring
Hvis bilen presses opp mot grensene og man kombinerer harde svinger med gasspådrag, oppdager man at bilen til en viss grad er understyrt. Understyringen er imidlertid udramatisk og forutsigbar. Og hvis man lar være å deaktivere det elektroniske stabilitets- og antispinnprogrammet, sørger elektronikken for å bremse enhver understyrings-tendens ved fødselen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger