Kjøreegenskaper

Toyota Corolla kan skilte med trygge og forutsigbare kjøreegenskaper i utgangspunktet. Med VSC blir bilen enda mer tillitvekkende.

Publisert
Sist oppdatert

Mange bilprodusenter har valgt å gi føreren anledning til å koble ut stabilitetsprogrammet. Dermed har føreren muligheten til å kjøre sportslig uten at stabilitetsprogrammet blander seg inn.

Toyota er blant produsentene som har valgt å gjøre stabilitetsprogrammet obligatorisk. Hva som er årsaken til denne beslutningen vet ikke vi, men må innrømme at vi undrer oss over at selv biler som Toyota MR2, Celica T Sport og Corolla T Sport er satt opp med tvungen VSC.

Til å leve med

Likevel, Toyotas obligatoriske VSC er lettere å leve med en enkelte andre stabilitetsprogrammer. Elektronikken lar deg nemlig få litt slakk før den blander seg inn. Det vil si at det er mulig å kjøre ganske så sportslig før man opplever at bremsene, som ledsages av pipelyder fra dashbordet, forsøker å roe ned situasjonen.

Når systemet først kobler inn, foregår dette ganske udramatisk, i hvert fall når hastigheten er lav. Bremsene jobber relativt forsiktig, noe som er positivt. Vi har vært borti andre biler som er satt opp med et altfor aggressivt stabilitetsprogram, der man omtrent opplever at bilen bråstopper på egen hånd så snart man gir på litt i en rundkjøring.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer