Kjøreegenskaper

Det er en spennende utfordring å holde farten oppe i Celica T Sport, den ekstreme turtallsmotoren krever konsentrasjon.

Publisert
Sist oppdatert

Motorens spennende effektleveranse med maksimalt dreiemoment ved 6.800 o/min, og toppeffekt på 192 hestekrefter ved 7.800 o/min gjør at du av og til føler deg ganske mislykket som sjåfør. Under 6.000 o/min er det lite med krefter, og ordner du svingen på en måte som gjør at turtelleren viser mindre på et tidspunkt enn 6.000 o/min får du tydelig beskjed.

Begge deler

Lyd og effekt over 6.000 o/min føles mer som en bonus enn som noe annet, og kombinert med bilens tross alt romslige bagasjerom og greie komfort er dette en god begge deler bil. Den fungerer i hverdagen, og gjør kveldsturene på yndlingsveien spennende nok i massevis.

Mer om motor, kjøreegenskaper, plass og komfort finner du i vår forrige test. Som sagt er Celica oppgradert med litt større bremser og elektronisk stabilitetsprogram. Større bremseskiver gir nyanseforskjeller i bremseeffekt som vi ikke er i stand til å vurdere, men også denne Celican tålte mye og hard bremsing over litt tid.

VSC med og uten TRC

Elektronisk stabilitetskontroll har hos Toyota fått forkortelsen VSC (vehicle stability control). Dette er standardutstyr på T Sport-utgaven. Systemet styrer motorkraft og bremser for å unngå sideskrens.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer