Kjøreegenskaper

Når det kommer til kjøreegenskaper, er 9-3 egnet til å imponere. 9-3 trives godt på svingete veier og leverer masse kjøreglede.

Publisert
Sist oppdatert

Fordi bilen er forhjulsdrevet, er den klart understyrt ved gasspådrag. Men når den bilen slipper belastningen ved å skulle akselerere samtidig som den svinger, blir oppførselen overraskende nøytral. Understyringstendensene er nærmest forsvunnet og bilen opptrer langt mer balansert enn sin forgjenger.

En av forklaringene bak de fine egenskapene er å finne i bakhjulsopphenget. 9-3 har nemlig såkalt passivt medstyrende bakhjul, noe som betyr at bakhjulene svinger ørlite grann i motsatt retning av forhjulene. Dermed ønsker hekken å bevege seg i samme retning som forhjulene, noe som motvirker understyring.

Ærlig oppførsel

Hvis man provoserer bilen hardt eller når føret er glatt nok, kan også 9-3 komme med hekken. Men litt motstyring er alt som skal til før bakhjulene får grep igjen. Den udramatiske oppførselen bidrar til at nye 9-3 oppleves som en svært ærlig og lett kontrollerbar bil. Derfor er det i praksis ingen katastrofe at 9-3 2.2 TiD Linear mangler elektronisk stabilitetsprogram (ESP). Likevel, sett fra et økonomisk perspektiv, er fraværet av ESP skuffende. I denne prisklassen forventer vi at stabilitetsprogram er standardutstyr.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer