Kjøreegenskaper

I løpet av en hektisk testdag kjørte vi alle fem bilene gjennom en dobbel unnamanøver, og vi lot de måle krefter på svingete vei. Resultatene var i og for seg ikke overraskende, men de var svært forskjellige...

Publisert

Vi kjørte unnamanøvertesten i 60, 70 og 80 kilometer i timen. Første øvelse var i seksti kilometer i timen med panikkbrems - en test som ikke skilte nevneverdig på noen av testens deltakere.

Styringen til Xsara binder

Lettere var det å skille klinten fra hveten i den rene unnamanøveren i seksti kilometer i timen. Spesielt bra var Ford Focus, Volkswagen Golf og Skoda Octavia, også Toyota Yaris Verso greide øvelsen uten problemer. Likevel var det et faktum at den fikk kraftig krengning.

Verre var det da for Citroën Xsara, som allerede i seksti begynte å vise tendenser til ustabilitet, og som samtidig fikk en styring som ble tungjobbet.

Betydelige forskjeller

Panikkbrems i 70 kilometer i timen gikk også bra for alle kandidatene, men igjen skilte Xsara seg ut med tendenser til understyring. I den rene unnamanøvertesten ble Xsara svært ustabil, og vanskelig å kontrollere. Det ble også Toyota Yaris Verso, som vekslet mellom under- og overstyring, samtidig som fjæringen slo igjennom. Trass i uregjerlige kjøreegenskaper viste imidlertid Verso aldri tendenser til å velte.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer