Kjøreopplevelsen

Motoren er velbrukt, men er et velkomment gjensyn. Den passer godt i Z4 og er for anledningen utstyrt med en grov lyd.

Publisert
Sist oppdatert

Vanligvis er ikke rekkesekserne til BMW de motorene som lager mest lyd. I Z4 derimot oversvømmes du av en grov murring. Det passer godt til bilen og vi setter pris på lyden.

Toppsterk

I familiebiler er det greit med lavtrykksturbo, TDI og det som ”verre” er. Z4 er slik en sportslig bil skal være. Det trekker mer og mer jo høyere du kommer på turtelleren. Variable ventiltider på utslipp og inntak skal hjelpe på bunndraget, men også sørge for sprekt fraspark i enden av skalaen. Motoren yter 192 hestekrefter ved 6.000 omdreininger i minuttet og 245 newtonmeter ved 3.500 omdreininger. Dette betyr at du må litt opp i turtall for å få skikkelig trykk i seteryggen.

Lav

Du setter deg ned i en Z4 og du sitter langt bak i bilen. Bakhjulene snurrer rett bak ryggen din og det er slik vi vil ha det. Vel på plass i setet merker vi at det er god plass. Vi kan strekke på bena og selv med kalesjen oppe er det ikke noe problem, selv for høye personer, å kjøre bilen. Bak rattet ser du to store instrumenttunneler og det lange panseret som buler opp midt på. Sammen med den dype brummingen fra motoren gir dette veldig potent følelse. Z4 skal kjøres med taket nede og hele den operasjonen gjøres elektrisk på noen få sekunder. Det er for eksempel ikke noe problem å operere taket av og på i et lyskryss mens det er rødt lys.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer