Kjøreopplevelsen

Hvis man ikke kjenner adrenalinet pumpe ut i årene når 911ens boksermotor gir alt den makter, er man enten død - eller man bør snarest oppsøke lege.

Publisert
Sist oppdatert

Den 3,6 liter store boksermotoren produserer nemlig et herlig skyv. Den voldsomme akselerasjonen sørger for at du presses inn i seteryggen og at porene i håndflatene umiddelbart fylles med svette.

Vi strammer grepet om det deilige rattet og registrerer at turtallet nærmer seg rødmerkingen ved 7.200 o/min. Før vi vet ordet av det har den utrolig raske automatkassen lagt inn neste trinn, og vi treffer andregiret ved 5.000 o/min. Vi nekter å slippe pedalen, og den vannkjølte hekkmotoren fryder seg over at vi fortsetter å pumpe den full av 98 oktan bensin.

Som limt

Vi møter en motbakke, men dette ser ikke ut til å bekymre den brutale kraftkilden det minste. Hastigheten øker fortsatt faretruende raskt mens vi nærmer oss en blind sving, og vi letter motvillig på gassfoten. De fete dekkene sørger for at svingen forseres uten antydning til sideveis bevegelser. Bilen sitter som limt fast til asfalten og i løpet av et par tideler har vi rundet svingen.

Vi tråkker gasspedalen ned i gulvet igjen, og opplever igjen hvordan den berusende akselerasjonen tvinger oss inn i seteryggen. Etter et par sekunder er farten igjen blitt alarmerende høy og vi bestemmer oss for å avbryte mens leken er god.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer