Alle har fått med seg forbudet mot bruk av håndholdt mobiltelefon bak rattet, men så langt i år er det nærmere 9000 sjåfører som har fått 7450 kroner i bot og tre prikker i førerkortet for å ha brukt telefonen mens de kjører.
Samtidig blir berøringsskjermene i nye biler større og stadige flere av bilens funksjoner, må styres fra disse skjermene. Tesla er så langt den mest ekstreme, der til og med vinduspusserne styres fra skjermen.
Uoppmerksomhet bak rattet er medvirkende årsak til omtrent halvparten av dødsulykkene på norske veier. Både politi, forsikringsselskaper og veimyndigheter har uttrykt bekymring for at også berøringsskjermene i bilene bidrar til uoppmerksomhet under kjøring.
Klart best uten skjerm
Bekymringen ser ut til å være berettiget. En ny test av berøringsskjermene i 11 moderne biler som svenske Vi Bilägare har gjennomført, viser hvor mye oppmerksomhet skjermene stjeler og hvor farlige de kan være i trafikken. Med i testen er også en Volvo V70 fra 2005, der all betjening skjer med «gammeldagse» fysiske knotter og knapper.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger