Kjører 1,4 kilometer «i blinde»

Sjåføren fiklet med skjermen i 1,4 kilometer uten å se på veien. En gammel skjerm-løs Volvo var best i en ny test som avslører hvor farlige de nye skjermene kan være.

FARLIG DÅRLIG: Den store skjermen i MG Marvel R er treg, vanskelig å lese og sitter langt unna synsfeltet til føreren. Før sjåføren har klart å utføre fire enkle oppgaver, har bilen kjørt 1,4 kilometer. Foto MG
FARLIG DÅRLIG: Den store skjermen i MG Marvel R er treg, vanskelig å lese og sitter langt unna synsfeltet til føreren. Før sjåføren har klart å utføre fire enkle oppgaver, har bilen kjørt 1,4 kilometer. Foto MG Vis mer
Publisert

Alle har fått med seg forbudet mot bruk av håndholdt mobiltelefon bak rattet, men så langt i år er det nærmere 9000 sjåfører som har fått 7450 kroner i bot og tre prikker i førerkortet for å ha brukt telefonen mens de kjører.

Samtidig blir berøringsskjermene i nye biler større og stadige flere av bilens funksjoner, må styres fra disse skjermene. Tesla er så langt den mest ekstreme, der til og med vinduspusserne styres fra skjermen.

Uoppmerksomhet bak rattet er medvirkende årsak til omtrent halvparten av dødsulykkene på norske veier. Både politi, forsikringsselskaper og veimyndigheter har uttrykt bekymring for at også berøringsskjermene i bilene bidrar til uoppmerksomhet under kjøring.

Klart best uten skjerm

Bekymringen ser ut til å være berettiget. En ny test av berøringsskjermene i 11 moderne biler som svenske Vi Bilägare har gjennomført, viser hvor mye oppmerksomhet skjermene stjeler og hvor farlige de kan være i trafikken. Med i testen er også en Volvo V70 fra 2005, der all betjening skjer med «gammeldagse» fysiske knotter og knapper.

Konklusjonen? Det var enklere før. Den skjermløse Volvoen utklasser alle.

DEN GAMLE BEST: En gammel, skjerm-løs Volvo utklasser alle de moderne bilene med store skjermer når det gjelder brukervennlighet og muligheten for føreren til å holde fokus på veien. Foto: Volvo
DEN GAMLE BEST: En gammel, skjerm-løs Volvo utklasser alle de moderne bilene med store skjermer når det gjelder brukervennlighet og muligheten for føreren til å holde fokus på veien. Foto: Volvo Vis mer

Fire enkle oppgaver

Fire sjåfører – to kvinner og to menn i forskjellig alder – fikk fire oppgaver de skulle gjennomføre mens de kjørte (på en flyplass) i motorveifart 110 km/t. Det var enkle oppgaver som å justere klimaanlegget, slå på setevarmen, senke belysningen på instrumentene og bytte radiostasjon.

Størst vekt i testen er det lagt på tiden førerne bruker på å gjennomføre de fire oppgavene. I tillegg er avstanden til skjermen og vinkelen som føreren må senke blikket vekk fra veien for å se skjermen vurdert.

Kjørte «i blinde»

Klart dårligst i testen er MG Marvel R, der testførerne i gjennomsnitt kjørte 1372 meter før oppgavene var utført. Skjermen er stor, men treg og sitter nesten nede mellom setene, langt utenfor siktlinjen til føreren.

Heller ikke BMW iX overbeviser, med 928 meter. Skjermen har så mange funksjoner at det er lett å trykke seg vill. I Seat Leon kjører føreren 895 meter, i Hyundai Ioniq 5 815 meter og i VW ID.3 785 meter før oppgavene er utført.

IKKE BRUK SKJERMEN: Stadig flere funksjoner legges inn under menyer på store berøringsskjermer i moderne biler. Felles for alle er at føreren må ta blikket fra veien for å betjene dem. «Ikke bruk skjermen under kjøring» er oppfordringen fra testerne. Illustrasjonsfoto: Rune Korsvoll
IKKE BRUK SKJERMEN: Stadig flere funksjoner legges inn under menyer på store berøringsskjermer i moderne biler. Felles for alle er at føreren må ta blikket fra veien for å betjene dem. «Ikke bruk skjermen under kjøring» er oppfordringen fra testerne. Illustrasjonsfoto: Rune Korsvoll Vis mer

Gammel Volvo best

I Volvo V70 «knapper» førerne inn funksjonene allerede etter 306 meter. Den gamle bilen er den som stjeler klart minst oppmerksomhet fra veien.

Tommy Wahlstrøm, som er redaksjonssjef i Vi Bilägare, kommenterer sine erfaringer slik:

- Den gamle Volvoen er en soleklar vinner. Knappene er enkelt å finne og bruke også under kjøring. MG har derimot mislykkes helt. Systemet er så langsomt at det er vanskelig å bruke. I tillegg er skjermen plassert på en slik måte at den er vanskelig å lese.

Trafikkfarlige

Flere av de moderne bilene har mulighet for stemmestyring, men dette fungerer ikke for alle funksjonene. Derfor er ikke stemmestyringen brukt under testen.

VINTERSTID: Teslas skjerm er tydelig og klar, men har nesten alle funksjoner, inkludert betjening av vinduspusserne, lagt inn her.. Vinterstid er skjermene enda vanskeligere å betjene. Foto: Markus Pentikainen
VINTERSTID: Teslas skjerm er tydelig og klar, men har nesten alle funksjoner, inkludert betjening av vinduspusserne, lagt inn her.. Vinterstid er skjermene enda vanskeligere å betjene. Foto: Markus Pentikainen Vis mer

«Skjermen tar oppmerksomheten bort fra veibanen og trafikkforholdene. Disse greiene er helt åpenbart trafikkfarlige».

Det kommenterte en av deltakerne i en stor undersøkelse som Gjensidige gjorde blant 4200 bilister. Målet var å sjekke hvor mange som føler at de blir distrahert av skjermene i bilen.

Stjeler oppmerksomhet

I undersøkelsen svarer nesten halvparten av bilistene at de har opplevd at skjermen har tatt oppmerksomheten bort fra veien. To av ti har opplevd farlige situasjoner på grunn av at den interaktive skjermen har ført til uoppmerksomhet.

- Disse tallene dokumenterer at distraksjon og uoppmerksomhet bak rattet er et stort problem, sier kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad i Gjensidige.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer