STUTTGART (DinSide Motor): Vi har fått et innblikk i hvordan Mercedes ser for seg den fremtidige utviklingen av personlig befordring. Det er ingen tvil om at elektrisitet er en svært viktig bestanddel, og da vi deltok på Mercedes' teknologidager i Stuttgart nylig, ble vi forespeilet flere nivåer med teknologisk utvikling som vil foregå dels parallelt og dels sekvensielt mot målet som er persontransport med null utslipp.
Effektivitet, hybrider og elektrifisering
I den første fasen, som vi er inne i nå, vil Mercedes satse samtidig på å gjøre den klassiske forbrenningsmotoren stadig renere og mer energieffektiv, på å fortsette å introdusere hybridteknologi (den ble nylig introdusert i S-klasse), og på å forberede den elektrifiserte fremtiden.
F-Cell og E-Cell
Elektrifiseringen foregår på flere plan, og her ser vi bort fra biler med elektrisk hjelpemotor, slik dagens hybrider har. Vi har tidligere skrevet her om vår prøvekjøring av B-klasse med elmotor drevet av brenselceller - den såkalte F-Cell. Bilen vi omtaler her er en E-Cell, det vil si en batteridrevet bil. Dette er selvsagt en mer nærliggende teknologi, og vi står nå på terskelen til en ny æra hvor bilindustrien vil konvertere en stadig større grad av sin produksjon til denne teknologien. Når det gjelder Mercedes, har de skapt sin egen divisjon for utvikling av batteriteknologi. De har også kjøpt seg inn i Tesla Motors, den amerikanske elbilpioneren som virkelig er i ferd med å ta av.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger