Vi startet prøvekjøringen med en CLS 500. Den har 306 hestekrefter og 460 newtonmeter fra 2.700 til 4.250 omdreininger. Den har med andre ord bra med krefter. Den klarer 0 til 100 på 6,1 sekunder og toppfarten er begrenset til 250 kilometer i timen. Slike ytelser er vi borti i ny og ned, og blir ikke akkurat sjokkskadet av det. Det er måten denne farten leveres på som er det mest imponerende. Med syvtrinns automatgir, luftfjæring og elektrohydrauliske bremser kan denne skuta bukseres i 200 kilometer i timen som andre biler oppfører seg i halve hastigheten. Med gassen i bunn er både dekk-, vind- og motorstøy så godt som fraværende. Selv med enorme dekk i dimensjonen 245/40-18, som antagelig bråker som et uvær, er det ingen støy som slipper inn i kupéen.
Det andre er fjæringskomforten. Luftfjæringen kan justeres i tre trinn, komfort, sport 1 og sport 2. I komfort kan du kjøre over dumper og hull og det absorberes på en suveren måte. Inni bilen kjenner du det knapt. Dette står i brosjyren og akkurat dette kan vi bekrefte at stemmer. Det blir ikke mye hardere med en av sportfunksjonene valgt, men det blir litt hardere. Mercedes har tydeligvis funnet oppskriften på et komfortablet fjæringsoppsett som fungerer selv med lavprofildekk.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger