BMW iX med batteri fra ONE

Kjørte 98 mil uten å lade

- Imponerende, sier BMW-leder.

BMW iX er en populær SUV i Norge. Totalt er den registrert i over 7600 eksemplarer her til lands. Foto: Steinar André Danielsen.
BMW iX er en populær SUV i Norge. Totalt er den registrert i over 7600 eksemplarer her til lands. Foto: Steinar André Danielsen. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Den amerikanske batteriutvikleren Our Next Energy - gjerne forkortet til ONE - gjorde seg godt bemerket forrige vinter. Selskapet installerte sitt egenutviklede batteri i en Tesla Model S og oppnådde en vanvittig rekkevidde på én lading.

Teslaen stoppet ikke før den hadde kjørt hele 120 mil. Testen ble ikke gjennomført i et laboratorium, men på asfaltveier i delstaten Michigan i USA.

Testresultatet blir ikke mindre imponerende om vi legger til at kjøringen ble gjennomført i lave temperaturer og høy gjennomsnittsfart (90 km/t).

BMW-samarbeid

I tillegg til å få mye oppmerksomhet verden over etter forsøket med Tesla Model S, fikk ONE også vekket interessen hos BMW.

Den tyske bilprodusenten, som nylig stakk av med tittelen Årets Bil i Norge, valgte å inngå et samarbeid med batteriselskapet.

Nå har BMW og ONE testet sistnevntes batteri i premium-SUV-en BMW iX, tidligere omtalt som «verdens beste SUV». iX kommer i tre ulike utgaver, iX40, iX50 og iX M60, som har en oppgitt rekkevidde på henholdsvis 43,5 mil, 63,3 mil og 56,1 mil.

Det oppgis faktisk ikke hvilken av de tre utgavene som ble benyttet i testen, men med ONE-batteriet på plass ble rekkevidderekorden for BMW iX uansett smadret.

Testen ble riktignok utført som en WLTP-test i laboratorium, men resultatet var likevel imponerende: 608,1 miles - eller 97,84 mil - på én lading!

BMW GESTURE CONTROL: Glem berøring og trykking, med BMW sitt system holder det å veive i lufta. Video: Elbil24/BMW Vis mer

Batteri med høy energitetthet

ONE-batteriet som ble benyttet i BMW iX kalles Gemini. Batteriet har en teknologi som kalles duo-kjemi. Det innebærer at batteriet inneholder både LFP-celler og celler uten anode, men med høy energitetthet.

Gemini-batteriet har større kapasitet og veier mer enn de tradisjonelle elbilbatteriene, men tar ikke mer plass. ONE opplyser at deres batteriteknologi krever 20 prosent mindre litium og 60 prosent mindre grafitt sammenliknet med dagens elbilbatterier.

- Det er en imponerende demonstrasjon av BMW iX med Gemini-batteri å kjøre over 600 miles. Vi liker å jobbe med teamet i ONE og ser fram til å ta neste steg sammen, sier leder Jürgen Hildinger i BMW Group New Technologies ifølge ONEs egen nettside.

- Elbiler vil oppnå masseadopsjon når de tilbyr lang nok rekkevidde til at folk føler seg komfortable med å ha en elbil som sin eneste bil. Gemini-batteriet har bevist at det kan doble rekkevidda til elbiler, sier administrerende direktør og grunnlegger Mujeeb Ijaz i ONE.

Mer om