Volvo C40 Recharge

Klart for Volvos sportslige elbil

Mandag viser Volvo fram sin nye, sportslige elbil for presse og publikum i Oslo, for første gang.

FØR JUL: Mange norske kunder har allerede bestilt nye Volvo C40 Recharge,b men de første må pent vente til nærmere jul før de får sine biler. Foto: Volvo
FØR JUL: Mange norske kunder har allerede bestilt nye Volvo C40 Recharge,b men de første må pent vente til nærmere jul før de får sine biler. Foto: Volvo Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Med 408 elektriske hester under «panseret», firehjulstrekk som standard og en kupé-aktig design, blir C40 Recharge den sportsligste modellen til Volvo på mange år. I dag, mandag, vises bilen fram for blant annet norske medier på Aker Brygge i Oslo.

Samtidig har den norske Volvo-importøren nå også åpnet for bestilling av bilen. De første norske kundene må imidlertid vente litt til før de får sine biler.

Årets julepresang

– Produksjonen ved Volvos fabrikk i Gent i Belgia starter nå i høst og vi starter leveringen til norske kunder i slutten av fjerde kvartal, sier Erik Trosby, PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.

Vi har tidligere tippet at C40 Recharge skulle bli litt rimeligere enn dagens XC40 SUV, men det blir den ikke. Prisene som den norske importøren har offentliggjort, viser at C40 kommer til å starte på 554 900 kroner før, eventuelle tilvalg av utstyr. XC40, som allerede har blitt en bestselger i Norge, starter på 535 000 kroner.

SPORTSLIG: Med sin kupé-aktige fasong, firehjulstrekk og over 400 hester, blir C40 en svært sportslig bil. Foto: Volvo
SPORTSLIG: Med sin kupé-aktige fasong, firehjulstrekk og over 400 hester, blir C40 en svært sportslig bil. Foto: Volvo Vis mer

Ganske dyr

Ved første øyekast virker det relativt dyrt. Polestar 2, som bygges på den samme teknologien som Volvo, koster for eksempel fra 439 009 kroner med firehjulstrekk og 399 000 kroner med tohjulsdrift.

Volvo gir deg imidlertid en del tjenester med på kjøpet, som skal gjøre bilholdet rimeligere:

– Inkludert i kjøpsprisen gir Volvo kunden tre års service, tre års full kaskoforsikring, veihjelp, utskifting av luftfilter, rengjøring av sensorer i vindusruter,  programvareoppdateringer, bytte av  vindusviskere én gang i året og bytte av bremseskiver og -klosser når de er slitt, forteller Trosby, som mener dette gir kundene lave bruks-kostnader.

BILLIG BILHOLD: Volvo inkluderer blant annet tre års gratis service, tre års forsikring, pluss en del annet i prisen du betaler for C40. Foto: Volvo
BILLIG BILHOLD: Volvo inkluderer blant annet tre års gratis service, tre års forsikring, pluss en del annet i prisen du betaler for C40. Foto: Volvo Vis mer

Rekkevidde 42 mil

Teknologien i nye Volvo C40 Recharge er den samme som du finner i XC40 Recharge:

Det vil si et batteri på 78 kWt, som foreløpig er estimert til å gi en rekkevidde på 420 kilometer. Bilen har en 11 kW ombordlader og kan hurtiglades med opptil 150 kW. Det er mulig å bestille bilen med tilhengerfeste. Maksimal tillatt hengervekt er 1800 kilo.

NESTE ELEKTRISKE VOLVO: Nye XC90, som lanseres i løpet av neste år, blir neste, elektriske Volvo på markedet. Fabrikken har allerede vist bilder av denne konsept-modellen. Foto: Volvo
NESTE ELEKTRISKE VOLVO: Nye XC90, som lanseres i løpet av neste år, blir neste, elektriske Volvo på markedet. Fabrikken har allerede vist bilder av denne konsept-modellen. Foto: Volvo Vis mer

Volvo XC90 neste år

Volvo-sjef Håkan Samuelsson har tidligere bekreftet at Volvo vil lansere en ny elektrisk bil hvert år framover. Etter C40, er det neste generasjon XC90, som vil komme i en helelektrisk utgave.

I 2025 er Volvo Cars målsetting at halvparten av det globale salget skal bestå av helelektriske biler, mens resten skal være hybrider. Innen 2030 planlegger Volvo for at alle bilene selskapet selger skal være helelektriske, og at Volvo med det skal være et rent elbilmerke.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer