Kledelig V8 i XC90

Du vil kanskje ikke se den så ofte på norske veier, men den nye V8-motoren er både viktig og riktig for Volvos toppmodell.

Publisert
Sist oppdatert

IVALO (DinSide Motor): Den rekordkompakte V8eren er utviklet spesielt for XC90 fordi Volvo vil ha motoren på tvers på grunn av kollisjonssikkerhet. Ingen kunne hoste opp en motor som passet, og Volvo sendte derfor en bestilling til japanske Yamaha som er mest kjent for båt- og motorsykkelmotorer.

Ingen tvil

Det skal være forholdsvis enkelt å se at det er toppmodellen naboen har skaffet seg. Dørhåndtakene og sidelistene er gitt bilens farge, og luftinntaket i støtfangeren har fått seg en kromlist som skinner tydelig i bakspeilet. Selve grillen er også gitt en spesiell gråfarge. Den vanlige V8-stylingen med eksosmunninger på begge sider bak har Volvo droppet, men de to rørene som ender samlet på venstre side bak er litt grovere og blankere enn på de andre modellene. Et nytt sett med 18-tommers felger har også sett dagens lys for at XC90 V8 skal ta seg best mulig ut.

Leverer

Den kompakte motoren leverer alt som kreves av den i en stor SUV, og på finske vinterveier var 315 hestekrefter mer enn nok. En deilig motorkarakteristikk med mer og mer krefter når turtelleren kryper oppover skalaen, og et ekstra skyv mot turtallssperren, er som det skal være. Den siste spurten fra i overkant av 5.000 o/min var markert nok til at hjulene fikk problemer med feste både i andre- og tredjegir, og ga akkurat den sportslige følelsen du fortjener etter å ha lagt de ekstra pengene på bordet for en sprek bil.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.