Mercedes A 250 e

Knallbra som ladbar

Men, luksus koster!

UNIK, MEN...: Mercedes A 250 e er en av de mest teknologispekkede småbilene på markedet i dag. Det finnes knapt noe Mercedes S-klasse har, som ikke denne har. Det gjelder også hybridsystemet. Men, vil den selge i Norge? Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det er ett år siden vi fikk en liten prøvetur med A 250 e på Frankfurt-messa, men endelig har bilen kommet til Norge.

Krysser du av for alt i A-klasse, får du en S-klasse «vasket på 90 grader». Dette er luksus i kompaktklassen. Det er kanskje dens største svakhet også. Dét kommer vi tilbake til.

Hardt segment

Mercedes kommer seint til festen med ladbar hybrid. Golf GTE og Audi e-tron forsynte seg godt i C-segmentet mens det var få elbiler, men det er i denne størrelsesklassen, hvert fall hva innvendige mål angår, utvalget av elbiler er størst.

Da kan det være vanskelig å nå store volum med en ladbar hybrid i dag. Men, når de først kommer med en ladbar hybrid, er den samtidig den beste i klassen.

Hva er det?

I bunn og grunn oppleves bilen som en ordinær A-klasse. Forskjellen er at du har et tanklokk på hver side av bilen. Til og med bagasjerommet er så å si i full størrelse, takket være omfattende omstokking av plass for eksosanlegg og bensintank.

Under panseret har den splitter nye firesylindrede 1,3-literen - med 160 hester og 250 Nm - fått følge av en 102 hesters elmotor, som også klemmer 300 Nm ut av seg. Den er plassert mellom bensinmotoren og dobbeltclutch-girkassa med åtte trinn, og tar jobben både som lader og startmotor.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer