Mercedes A 250 e

Knallbra som ladbar

Men, luksus koster!

UNIK, MEN...: Mercedes A 250 e er en av de mest teknologispekkede småbilene på markedet i dag. Det finnes knapt noe Mercedes S-klasse har, som ikke denne har. Det gjelder også hybridsystemet. Men, vil den selge i Norge? Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det er ett år siden vi fikk en liten prøvetur med A 250 e på Frankfurt-messa, men endelig har bilen kommet til Norge.

Krysser du av for alt i A-klasse, får du en S-klasse «vasket på 90 grader». Dette er luksus i kompaktklassen. Det er kanskje dens største svakhet også. Dét kommer vi tilbake til.

Hardt segment

Mercedes kommer seint til festen med ladbar hybrid. Golf GTE og Audi e-tron forsynte seg godt i C-segmentet mens det var få elbiler, men det er i denne størrelsesklassen, hvert fall hva innvendige mål angår, utvalget av elbiler er størst.

Da kan det være vanskelig å nå store volum med en ladbar hybrid i dag. Men, når de først kommer med en ladbar hybrid, er den samtidig den beste i klassen.

Hva er det?

I bunn og grunn oppleves bilen som en ordinær A-klasse. Forskjellen er at du har et tanklokk på hver side av bilen. Til og med bagasjerommet er så å si i full størrelse, takket være omfattende omstokking av plass for eksosanlegg og bensintank.

Under panseret har den splitter nye firesylindrede 1,3-literen - med 160 hester og 250 Nm - fått følge av en 102 hesters elmotor, som også klemmer 300 Nm ut av seg. Den er plassert mellom bensinmotoren og dobbeltclutch-girkassa med åtte trinn, og tar jobben både som lader og startmotor.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.