Siden Euro NCAP startet sine kollisjonstester i 1997 hadde inntil nylig kun én småbil oppnådd 5 stjerner. Det var Renault Modus som i fjor fikk 33 poeng. De 33 poengene kvalifiserte akkurat til den ettertraktede femte stjernen.
Peugeot 1007: 36 poeng
Nå har imidlertid Modus fått selskap i femstjernersklubben. Den spesielle nykommeren Peugeot 1007 innhentet nemlig hele 36 poeng da bilen nylig ble testet hos Euro NCAP. Kun én bil har tidligere oppnådd en så høy poengsum - konsernfamiliemedlemmet Citroën C5.
Nå skal det riktignok understrekes at hele tre av poengene skyldes akustiske beltevarslere, som etter vårt syn ikke gjør en bil noe sikrere. Likevel, med toppscore i frontkollisjonstesten og 17 av 18 poeng i sidekollisjons-/stolpetesten, gjør Peugeot 1007 en imponerende figur.
Honda FR-V: 29 poeng
Hondas nye fleksibil, FR-V, gjorde det ikke like sterkt. FR-V tok bare 13 av 16 poeng i front-testen. Når bilen heller ikke kvalifiserte til mer enn 15 av 18 poeng i side-/stolpetesten, måtte den nøye seg med 4 stjerner. Konkurrentene Renault Scenic, Seat Altea, Toyota Corolla Verso og Volkswagen Touran kan skilte med 5 stjerner.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger