Lexus LS400

Knirkefritt etter 25 år på veien

Lexus feirer 30 år i 2019 - det skyldes først og fremst grunnlaget som ble lagt med den aller første bilen.

FORNØYD: Rolf Arne Larsen kjøpte seg en Lexus LS 400 fra 1990 og angrer ikke. Foto: Jamieson Pothecary
FORNØYD: Rolf Arne Larsen kjøpte seg en Lexus LS 400 fra 1990 og angrer ikke. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer
Publisert

I 1983 satte Toyotas chairman Eiji Toyoda i gang prosjekt F1. «F» for Flaggskip, og «1» for nummer én. Målet var å se om man kunne lage en ny premiumbil som kunne overgå sine amerikanske og europeiske konkurrenter.

Programmet hadde verken begrensninger på budsjett eller tidsbruk, og kom ikke til å bruke eksisterende Toyota-plattformer eller deler. Et nådeløst testprogram ble satt i gang, og fram til den endelige bilen var klar i 1989 bygde 3.900 arbeidere 450 prototyper og 900 testmotorer.

Debut i Detroit

I 1988 beynte de første teaser-filmene å dukke opp, og i januar 1989 dukket Lexus LS400 opp på Detroit Auto Show. Da hadde prosjektet kostet over sju milliarder kroner, og gikk i salg fra september hos 81 nøye utvalgte forhandlere i USA.

Bilen fikk glødende skryt for sitt raffinement, sin briljante 4-liters V8, dens lave støynivå, byggekvalitet som gikk utenpå alt annet og en gunstig pris, sammenlignet med konkurrentene. Man kjørte også hardt på med TV-kampanjer, hvor den mest berømte viser en haug champagneglass stablet oppå hverandre på panseret av en Lexus, mens bilen kjører i 240 km/t på en testbenk, uten at noen av glassene rører seg det minste.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer