Test: Toyota RAV4

Knockout på rekkevidde

RAV4 endelig som ladbar hybrid.

Ladbar: Toyota RAV4 er endelig tilgjengelig som ladbar hybrid. Den allerede gjerrige bilen, kan nå kjøres helelektrisk over sju mil på sommertid. Video: Rune M. Nesheim Vis mer
Publisert

Det kryr av RAV4 på veien, men allikevel er dette en stor nyhet fra Toyota.

Den har nemlig fått ladeledning. Frem til nå har Toyota kjørt steintardt på sine «selvladende» hybrider, med unntak av den litt sære Prius Plug-in, som ikke helt slo an.

Men nå kan du endelig kjøre din RAV 4 ganske mange mil på ren strøm, før den allerede gjerrige hybridløsningen kobler seg inn og tar deg videre på langturer.

Mye det samme

Systemet er i bunn og grunn det samme som før, men med et stort batteri og mer power.

2,5-literen er skemt opp fra 177 til 185 hester og 221 Nm.

Men det er gledelig å se at den henter ut maksimalt effekt noe lavere enn tidligere. Da slipper vi turtallsjaget som Toyotas store motorer med lite moment gir, i kombinasjon med den trinnløse girkassa.

Bilen har også to elektriske motorer. Den som driver bakhjulene er den samme som tidligere, det vil si 54 hk og 121 Nm.

Motoren foran derimot er blitt sterkere. Nå yter den 182 og 270 Nm mot 120 og 202 Nm tildligere.

Til sammen har du 306 hester og et ukjent antal Nm tilgjengelig. Før var det 400

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer