Det kryr av RAV4 på veien, men allikevel er dette en stor nyhet fra Toyota.
Den har nemlig fått ladeledning. Frem til nå har Toyota kjørt steintardt på sine «selvladende» hybrider, med unntak av den litt sære Prius Plug-in, som ikke helt slo an.
Men nå kan du endelig kjøre din RAV 4 ganske mange mil på ren strøm, før den allerede gjerrige hybridløsningen kobler seg inn og tar deg videre på langturer.
Mye det samme
Systemet er i bunn og grunn det samme som før, men med et stort batteri og mer power.

2,5-literen er skemt opp fra 177 til 185 hester og 221 Nm.
Men det er gledelig å se at den henter ut maksimalt effekt noe lavere enn tidligere. Da slipper vi turtallsjaget som Toyotas store motorer med lite moment gir, i kombinasjon med den trinnløse girkassa.
Bilen har også to elektriske motorer. Den som driver bakhjulene er den samme som tidligere, det vil si 54 hk og 121 Nm.
Motoren foran derimot er blitt sterkere. Nå yter den 182 og 270 Nm mot 120 og 202 Nm tildligere.

Til sammen har du 306 hester og et ukjent antal Nm tilgjengelig. Før var det 400
Da går 0-100 unna på 6 sekunder. Det er uvant raskt for en vanlig familie-SUV.

Volvo XC40 Recarge: Ladbar, men dyr
Det som nesten imponerer mer er at vi klarte 0-100 på ti sekunder på EV-modem, altså ren strøm.
Det er desidert best de blant hybridene vi har testet så langt, og det er tross alt meningen at du skal gjøre alle daglige småturer elektrisk, så det gjør ikke noe om den føles kvikk på strøm.
Elektrisk toppfart er 135 km/t, og med alt aktivert klarer den 180. Det er det samme som RAV4 Hybrid.
Konkurransedyktig
Uansett blir den plutselig svært konkurransedyktig mot de ny ladbare hybridene som har kommet på markedet det siste året.

Både Peugeot 3008 Hybrid4 og Opel Grandland X Hybrid4 har 300 hester, men mangler over 100 liters bagasjeplass i forhold til RAV4.
Den er også sprekere, større og rimeligere enn BMW X1 xDrive25e, som kryper oppover på salgsstatistikken om dagen

Nylig ankomne Ford Kuga, som deler en del løsninger (2,5 liter med Atkinson-syklus og trinnløs girkasse) er også ladbar og svært prisgunstig, men fås bare med forhjulstrekk.
Gjerrig
Men Toyota har et viktig ess til i ermet, nemlig elektrisk rekkevidde. Toyota sier opp til 75 kilometer.
Da er den klart best i klassen og det er bare bamsene BMW X5 og Mercedes-Benz GLE 300 som kan kjøres lenger på strøm.

Batteriet på 18,1 kWt har de klart å få plass til under gulvet. Det kan lades med 6,6 kWt. Få har tilgang på så mye effekt hjemme, men dersom du har det, lades den opp på 2 timer og 30 minutter.

TEST: Opelen du vil ha
Den har ikke mulighet for hurtiglader, men hvem gidder å stå å vente ved en lader, når den allikevel er gjerrig når den går som hybrid?
Den samme varmepumpeteknologien som sørger for temperatur i kupeen, sørger for optimal temperatur av batteriet.
Den selvladende RAV4 imponerer på forbruk. Da vi testet den i fjor, havnet den på 0,47 liter på mila etter vår 20 mil lange testtur.
Under lanseringen fikk vi dessverre ikke kjørt den like langt, men vi fokuserte heller på hvor langt den går på strøm.
Vi klarte faktisk 75 km før den går over på bensinmotoren, og da avsluttet den i en lang stigning.

Starter elektrisk
Endelig har EV-knappen noe for seg. Tidligere har nærmest knappen vært som en slag veiledning til bilen om hva vi ønsker, uten at vi har følt at den har lystret når vi har valgt EV.
Bensinmotoren har uansett gått når den har den har funnet det for godt.
Nå har du hele fire kjøremodus å velge mellom, EV, HV, Auto HV/EV og Charging Mode.
Den starter alltid i EV, altså helelektrisk. Bensinmotoren starter ikke før bilen går tom for strøm, takket være at varmeapparatet også både kan bruke elektrisitet og varme fra bensinmotoren som varmekilde.

For å spare energi, prioriteres bare de sonene der det faktisk sitter folk.
Det eneste kompromisset med løsningen er at når du har kjørt bilen tom for strøm, vil ikke bensinmotoren gi deg full effekt, før den har oppnådd driftsvarme.
I Charge mode gjør den nettopp det navnet sier, lader batteriet, til du for eksempel trenger strøm for å komme deg gjennom en by med miljøsoner eller lignende.
Bilen har foreløpig ikke noen type av Geofence installert, og informasjon om topografi, kryss og liknende i kartsystemet brukes ikke for å optimalisere forbruk under kjøring.
Graden av regenerering stiller du med padlene bak rattet, akkurat som før.
Litt mindre
På grunn av større batterier, har det gått ned fra 580 til 520 liter igjen, men er fortsatt større enn forrige RAV4.
Hengervekta er nå 1500 mot 1650 på hybrid.

SUV-suksessen har fått 4x4
Toyota byr på fint interiør, selv om det ikke føles superhot eller nytt. Fire gummierte knotter gir et røfft inntrykk for å understreke offroad-følelsen. Det finnes konkurrenter med både mer sexy og brukervennlige skjermer, blant annet blir noe av skriften litt liten i instrumentpanelet.
Man savner småting i kjørecomputeren og multimediaskjermen krever nesten at man hviler hånda oppe på skjermen når den skal betjenes i fart.
Den ladbare hybriden leveres bare i den sportslige Style-varianten og da får du litt kunstskinn på dashbordet og rikelig med sømmer, noe som gjør tilværelsen hyggelig.
Sittestilling er bra og rattet kan trekkes godt mot føreren og man havner lavt i de 12-veis elektrisk betjente og mykt stoppede stolene dersom man ønsker det.
Støynivået både fra vind og hjul er lavt.
RAV4 føles både bred, tung og komfortabel, selv om den faktisk er ganske lett, kort og lav. Alt understrekes med at hendler, pedaler og ratt har et «tungt» oppsett.
Bilen er bra støydempet og det slår lite fra understellet. Hele bilen ligger med en troverdig og tillitsfull stabilitet på veien.
Det finnes ikke smarte løsninger for lasting - for eksempel mindre knagger å henge poser på.
Kjører bra
Både Toyota og søstermerket Lexus har fått orden på understell og viser både skarphet, halvstramt understell og direkte følelse.
Til tross for at vekta har økt et kvart tonn, har man ikke trengt å gjøre noe med understellet.

Den viser overraskende nøytral kjørebalanse og kan presses mye. Hvor mye av det som skyldes at batteripakka ligger lavt, er det vanskelig å si noe om uten å kjøre de mot hverandre, men plasseringen i gulvet mellom hjulene er ideell.
Drivlinjen følger ikke helt opp med den samme følelsen, selv om den er blitt nesten 100 hester sprekere.
Trinnløst planetgir er helt sikkert en bra og solid løsning som gir få vedlikeholdsproblemer, og de får bra med fart ut av den. Men gøyalt er det ikke.
Bra priser
Testresultat
Toyota RAV4 Plug in Hybrid
Best elektrisk rekkevidde, bra plass, mye sikkerhets- og komfortutstyr, selv på laveste nivå, lavt forbruk.
Bruker ikke navigasjon til hybridsystemet, trekker bare 1500 kilo på kroken.
Dette er ingen jålebil, men en plasseffektiv, velkjørende SUV med masse utstyr i alle fire modellvarianter.
Med effekten de tilbyr blir den spennende for mange og du får mye ladbar SUV for pengene. Du får den i utstyrsgrader Life, Active, Active Teck og Exclusive Bi-Tone med tofarget lakk.
De koster henholdsvis 497.700, 514.700, 530.00 og 580.100. Panorama Soltak koster 13.300 ekstra. Toyota regner med å selge mest av de to dyreste variantene.
Synes du det blir for dyrt, selges fortsatt RAV4 Hybrid med og uten firehjulsdrift. Firehjulstrekkeren koster ca. 30.000 mindre.
Toyota RAV4 Plug in-Hybrid
Bensinmotor: | R4, 16v, bensin |
Girkasse: | Trinnløs 4wd |
Slagvolum: | 2487 ccm |
Effekt - o/min : | 186hk /6000 |
Dreiemoment - o/min: | 227/3200-3700 |
Elmotor foran: | 182hk / 270 Nm |
Elmotor bak: | 54 hk /121 Nm |
Batteri: | Litium-Ion 18,1 kW/t |
Systemeffekt: | 306hk |
0-100 km/t: | 6 sek |
Toppfart: | 180 km/t |
Forbruk WLTP: | 0,1 l/mil |
CO2-utslipp WLTP: | 29 g/km |
Tankvolum: | 56 liter |
L/B/H: | 460/185/168 cm |
Akselavstand: | 269 cm |
Bakkeklaring | 19 cm |
Dekkdimensjon: | 225/60R18 |
Bagasjerom: | 520/1690 liter |
Egenvekt: | 1910 kg |
Hengervekt: | 1500 kg |
Pris fra: | 497.700 kr |
Pris Testbil: | 580.100 kr |
