Vi er alene fra Norge på et arrangement for noen ytterst få journalister som får lov å sitte på i bilen i midten av mai – en og en halv måned før alle andre. Men får ikke lov å fortelle noe om selve kjøringen.
Det skjer på Fords eget testanlegg i Lommel i Belgia. Etter sigende det største privateide testanlegget som finnes. Det er en haug med baner, striper, løyper, grusveier og krøtterstier som brukes til testing av nye produkter, og de har hatt det siden midten av 60-tallet. Det er litt kult å tenke på at de har testet gamle Ford 17M og Granadaer her også.
Vi ligger over 200 på ovalbanen akkurat nå, men har allerede følt på flere kilometer med motorvei med flere typer underlag, inkludert noe som minnet om vårt eget «Otta-dekke», singelen som ble valset ned i tykk olje.
Vi kjører også flere kilometer på en såkalt comfort road, som er omtrent det motsatte av hva det høres ut som. Løypa består av en 50-60-talls underlag med asfalt fra hele verden, fartshumper og dempere fra hele verden, skinneganger nedlagt i asfalten for å simulere bykjøring, brostein, heller, svære hull i asfalten og det aller meste du kan finne på å utsette bilen for.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger