Elektriske biler som brenner får som regel store oppslag i media. Som da en elbil begynte å brenne på en bensinstasjon i Bergen i januar.
Flere nye rapporter viser imidlertid at det er ganske sjelden at elektriske biler begynner å brenne. Sjansen for at en bensin- eller dieselbil tar fyr, er betydelig større.
Likevel gikk nylig Kystruten Havila til det skritt å forby elbiler og hydrogenbiler ombord på sine båter langs norskekysten.

Topper versting-liste
- Avgjørelsen er tatt etter en ekstern risikoanalyse som er utført for oss. Konklusjonen i den analysen gjør at vi har besluttet å ikke ta denne typen biler om bord på grunn av sikkerheten, sa Lasse A. Vangstein som er kommunikasjonsansvarlig Havila Kystruten til NRK da forbudet ble kjent.

Sjelden batteri-brann
Tidligere har Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) undersøkt risikoen for brann i elektriske biler. I tillegg har de fått utført flere forskningsprosjekter hos RISE Fire Reschearh. Konklusjonen er tydelig:
«Det ikke er grunnlag for å hevde at elbiler representerer en større fare ved brann enn fossile biler – den arter seg bare på en annen måte. Det er svært få hendelser der selve elbilbatteriet er årsaken til brannen. Dette vil normalt bare skje som følge av en ytre fysisk skade (kollisjon) eller en helt spesiell situasjon der det oppstår en meget kraftig varmeutvikling på utsiden av bilen. Normalt oppstår flammene som følge av at plasten i bilens interiør begynner å brenne. Denne situasjonen er lik for alle typer biler» skriver DSB.

Nytt bom-sjokk
Få elbil-branner
Nå kommer en ny svensk rapport fra Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) som bekrefter at elbiler sjelden brenner.

I fjor brant det 3400 personbiler i Sverige. Av disse var bare 23 elektriske biler eller ladbare hybrider, ifølge MSB.
Når dette settes opp mot antall biler på svenske veier, betyr det at rundt 0,08 prosent av alle fossilbiler brant, mens bare 0,004 prosent av elbilene ble utsatt for brann.
Antall branner i elbiler har økt fra åtte i 2018 til 23 i fjor, men samtidig er antall elektriske biler på svenske veier firedoblet.

- Fryktelig useriøst
Ikke mer giftig røyk
Ulf Bergholm, som er ansvarlig for MSB-rapporten, mener heller ikke at røyken fra en brann i en elbil er farligere enn den fra en brann i en bensin- eller dieselbil:
- Røyken fra en bil som brenner er giftig, uansett om den drives av et batteri, bensin eller diesel. Vårt budskap er at du ikke skal puste inn røyken fra noen bil som brenner, sier han.