Rekkevidde ID.3, ID.4, Enyaq, Model 3, iX3 …

Knuste oppgitt rekkevidde med ti mil

BMW iX3 imponerte testerne hos NAF.

OVERRASKET: BMW iX3 stoppet ikke før den hadde kjørt drøye 11 mil mer enn oppgitt WLTP-rekkevidde. Foto: Rune Nesheim
OVERRASKET: BMW iX3 stoppet ikke før den hadde kjørt drøye 11 mil mer enn oppgitt WLTP-rekkevidde. Foto: Rune Nesheim Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Bilen kjørte drøye ti mil etter å ha passert rekkevidden den har på papiret. Det er imponerende, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Bilen han sikter til er BMW iX3, som imponerte da NAF tok med seg 20 elbiler på sommertest de første dagene i juni. Den imponerte også da NAF testet rekkevidden i vinter med et avvik på bare fire prosent.

- Elbilen fra BMW har også et forbruk som ingen andre biler av denne størrelsen klarer. Den bruker mindre strøm per kilometer enn langt mindre og lettere biler, sier Sødal.

BMWs andre elbil er endelig på plass, og denne gangen er det en elbil for familien. Vis mer

17 av 20 kjørte lenger

Av de 20 modellene som var med i rekkeviddetesten, klarte 17 av dem å komme lenger enn oppgitte WLTP-rekkevidde, mens bare tre måtte gi seg før de hadde kommet så langt.

Av de tre som ikke klarte oppgitt rekkevidde, var to av dem bare rett bak – Polestar 2 med tre kilometer og Citroën ë-C4, som manglet fem. Den som i minst grad holdt det den lovet var kinesiske Xpeng G3, som stoppet 12 kilometer for tidlig.

– Den vanlige elbileier kjører ikke like langt som vi gjør i testen, påpeker Sødal. Her kjøres nemlig bilene til batteriet er helt tomt.

Tesla lengst

I oversikten under ser du hvor langt NAF kom med hver modell kontra hva som er lovet på papiret, altså WLTP-rekkevidden:

Som du ser av diagrammet over, troner Tesla model 3 long range på topp og kom drøye 65 mil før batteriet takket for seg. BMW iX3 er imidlertid den som kommer lengst sammenlignet med WLTP-rekkevidden, som overstiges med hele 23 prosent.

Verdt å merke seg er at Volvo XC40 ble kjørt med eldre programvare, og at den skal gjøre det enda litt bedre etter siste oppdatering.

På norske sommerveier med det vi antar er ganske pen kjøring, er det altså 17 av 20 testede elbiler som kommer lenger enn det som er oppgitt som WLTP-rekkevidde.

Ned mot 12 kWt/100km

Ser vi på det reelle forbruket per modell, klarer de to Tesla-modellene og Fiat 500 å lande på et forbruk under 13 kWt per 100 kilometer.

Her er oversikten:

Forbruk (kWt per 100 km)

Tesla Model 3 SR12,2
Tesla Model 3 LR12,4
Fiat 50012,4
Citroën ë-C413,1
Mazda MX-3013,2
BMW iX313,3
Volkswagen ID.3 1st Plus13,3
Honda e13,4
Volkswagen ID.3 Pro S13,5
Opel Mokka-e13,8
Hyundai Ioniq 5 AWD14,4
Volkswagen ID.4 1st Max14,5
Skoda Enyaq High + Suite14,5
Ford Mustang Mach-E RWD15
Mercedes-Benz EQA15
Ford Mustang Mach-E AWD16
Audi e-Tron GT quattro16,1
Polestar 216,6
Volvo XC40 Recharge17,5
Xpeng G3-

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer