De siste fire årene har Honda vært nødt til å kalle tilbake rundt 40 millioner biler, på grunn av feil på kollisjonsputene som ble levert av japanske Takata. Honda har bekreftet at 14 dødsfall og 200 skader skyldes at skarpe metall-fragmenter fra utløsermekanismen i disse kollisjonsputene har truffet passasjerer i bilen.

Dramatisk økning i bilbranner
Også i Norge har Honda vært nødt til å kalle tilbake mange biler, for å bytte kollisjonsputene. Det samme gjelder Toyota og flere andre bilprodusenter, som har brukt kollisjonsputer fra samme produsent.
Myk hanske
Det var i etterkant av dette at Honda startet samarbeidet med svenske Autoliv, for å utvikle en helt ny og bedre kollisjonspute. Den skal brukes for å beskytte passasjeren i forsetet og er bygd opp av tre deler:
- Et kammer i midten, som demper bevegelsen forover
- To sidekammer, som beskytter sidene av hodet i kollisjonen.
- I tillegg går det et mykt bånd mellom de to sidekamrene.
Honda beskriver puten som en «baseball-hanske som demper hodets bevegelse og pakker seg rundt hodet for å beskytte det mot støt og vridninger». Du kan se hvordan den virker i videoen øverst på siden.

Beskytter hodet sideveis
Oppfinneren Eric Heitkamp er ingeniør og spesialist på kollisjonstester hos Honda. Han forklarer hvordan de nye kollisjonsputene fungerer.

- Etter å ha studert data fra virkelige ulykker, har vi sett at over halvparten av kollisjonene skjer med en større eller mindre vinkel. De skjer ikke rett inn mot en vegg, et tre eller en annen bil. Derfor har vi utviklet en pute som både sitter nærmere passasjeren og kan beskytte hodet også sideveis, sier han til Automotive News.

- Nordmenn svindles for milliarder
Ifølge Honda skal den nye kollisjonsputen, som det har tatt fire år å utvikle, tas i bruk i serieproduserte biler neste år. Autoliv, som skal produsere kollisjonsputen, vil kunne selge den også til andre bilprodusenter, etter at Hondas eksklusive rettigheter utløper. Akkurat når det skjer, er imidlertid ikke kjent.
