Takata innrømmer feil på kollisjonsputer:

Kollisjonsputer tar flere liv

118 millioner biler tilbakekalles. Kollisjonsputene tar liv. 

PRODUKSJONSFEIL: Takata innrømmer feil ved kollisjonsputene på opp mot 118 millioner biler. Et stort antall ruller også i Norge. Foto: NTB Scanpix  
PRODUKSJONSFEIL: Takata innrømmer feil ved kollisjonsputene på opp mot 118 millioner biler. Et stort antall ruller også i Norge. Foto: NTB Scanpix   Vis mer
Publisert

Vi har tidligere fortalt om tidenes største tilbakekallingskampanje i bilbransjen. Den er det japanske Takata som står bak, en produsent som lager kollisjonsputer for en rekke bilmerker.

Antallet berørte biler stiger stadig, og for tiden antas det at et sted rundt 118 millioner biler fra over 20 forskjellige bilprodusenter er berørt.

Senere denne måneden skal saken opp i det amerikanske rettsvesenet, men Takata har allerede meldt at de vil si seg skyldig i det hele. Samtidig melder de å ha øremerket en sum tilsvarende rundt seks milliarder norske kroner for et forlik med de amerikanske myndighetene, i følge Reuters.

Da vi i mai i fjor samlet tallene for det norske markedet, kom det frem at over 130.000 biler må tilbakekalles. Problemet er at ingen har kapasitet til å produsere nye mekanismer.

Det betyr at de farlige løsningene fortsatt vil rulle på veiene i lang tid, og kommer antagelig til å ta flere liv.

Forbrukerrådet er klar over problemet, og meldte sist vi tok opp saken at bilprodusentene måtte rette opp feilen så snart det er mulig.

Dette kan være lettere sagt enn gjort.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer