Kollisjonstesten: Forklaring

Publisert
Sist oppdatert

Euro NCAP (European New Car Assessment Programme), er en uavhengig organisasjon som siden 1997 har testet sikkerhetsnivået på biler som selges i Europa. Kollisjonstestene er svært grundige og omfatter fire forskjellige situasjoner - en frontkollisjonstest, en sidekollisjonstest, en stolpetest og en fotgjengertest.

Frontkollisjonstesten

Frontkollisjonstesten foretas i 64 kilometer i timen, og 40 prosent av bilens front siktes inn i en deformerbar barriere - en såkalt offset-crash. Bilene får poeng etter hvor godt passasjerene beskyttes under kollisjonen. Maksimal oppnåelig poengsum er 16 poeng, laveste poengsum er 0 poeng.

Sidekollisjons- og stolpetesten

Sidekollisjonstesten foregår ved at en 150 centimeter bred rambukk kjøres inn i bilens side i en fart av 50 kilometer i timen. Bilene får poeng etter hvor godt passasjerene beskyttes under kollisjonen. Maksimal oppnåelig poengsum er 16 poeng, laveste poengsum er 0 poeng.

I tillegg gjennomføres en stolpetest, der bilen blir slynget mot en jernstolpe i en fart av 29 kilometer i timen. Maksimal oppnåelig poengsum er 2 poeng, laveste poengsum er 0 poeng. Sammenlagt er det altså mulig å oppnå 18 poeng.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.