Kollisjonstesten: Forklaring

Publisert
Sist oppdatert

Euro NCAP (European New Car Assessment Programme), er en uavhengig organisasjon som siden 1997 har testet sikkerhetsnivået på biler som selges i Europa. Kollisjonstestene er svært grundige og omfatter fire forskjellige situasjoner - en frontkollisjonstest, en sidekollisjonstest, en stolpetest og en fotgjengertest.

Frontkollisjonstesten

Frontkollisjonstesten foretas i 64 kilometer i timen, og 40 prosent av bilens front siktes inn i en deformerbar barriere - en såkalt offset-crash. Bilene får poeng etter hvor godt passasjerene beskyttes under kollisjonen. Maksimal oppnåelig poengsum er 16 poeng, laveste poengsum er 0 poeng.

Sidekollisjons- og stolpetesten

Sidekollisjonstesten foregår ved at en 150 centimeter bred rambukk kjøres inn i bilens side i en fart av 50 kilometer i timen. Bilene får poeng etter hvor godt passasjerene beskyttes under kollisjonen. Maksimal oppnåelig poengsum er 16 poeng, laveste poengsum er 0 poeng.

I tillegg gjennomføres en stolpetest, der bilen blir slynget mot en jernstolpe i en fart av 29 kilometer i timen. Maksimal oppnåelig poengsum er 2 poeng, laveste poengsum er 0 poeng. Sammenlagt er det altså mulig å oppnå 18 poeng.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer