Fordelene med kjetting på snø og is er åpenbare. Kjetting forvandler selv den mest snøskye bil til den reneste isracer'n. Problemene er at de kan ødelegge både felger og skjermbuer og i tillegg er de ukomfortable å kjøre på.
Sokker
Sokkene kommer i en liten pose og tar ikke stor plass. De får plass i et lite rom i bagasjerommet og blir levert sammen med to plastposer med fingre til å ha på hendene under montering. Naturen vil det stort sett slik at hjul og bil er ekstra møkkete når behovet for slikt utstyr melder seg og derfor kommer hanskene godt med. Sokkene er laget i nylon og kan vaskes. Ideen er hentet fra situasjoner hvor det ble brukt tepper, sekker og granbar under hjulene for å komme i gang. Sokkene kommer i fire størrelser og passer på dekk i dimensjonen 145-13 til 215/55-17.
Montering
Vi testet sokkene på den nye Golfen, og vi opplevde det samme problemet her som da vi testet kjetting på en Peugeot 406, det er veldig trangt mellom dekk og skjermbuer. Det gjør det plundrete og få strikken på plass på innsiden av dekket. Fremgangsmåten blir å tre på halve sokken, rulle bilen litt fremover eller bakover og strekke på resten. Den siste tilpassningen går av seg selv når du begynner å kjøre. Med litt flaks blir de sittende slik de skal.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger