Test: BMW M8 Competition

Komfortabelt råskinn

Klar sekser på terningen, men samtidig anbefaler vi den ikke til nordmenn i Norge. Les videre, så ser du hvorfor.

Publisert

Noen biler er rett og slett ikke til å anbefale for norske forhold. BMW M8 er en av den, Hvorfor, kommer vi tilbake til.

M8 er bare latterlig lekker, svær og pompøs og komfortabel som få. Den tunge vogna er samtidig presis, fjærlett å kjøre, lynrask og rampete. En skikkelig langtursbil og banebil i ett. Der har du essensen.

M8 rager aller høyest i hierarkiet hos BMW. Foreløpig slutter modellrekka med tallet 8. 8-serien består av to- og firedørs Coupé og en kabriolet og alle variantene vil du få som M8.

Fra før har du M850i, et navn som klinger ekstra godt for de som kjenner BMWs historie, men arvtakeren mangler den massive V12-motoren i fronten. Her får du isteden en V8 med respirator.

Komfortabel råskap

M8 blir resultatet når BMW tar frem det fineste sandpapiret og sliper på luksuscoupéen M850i. Bilen er i bunn og grunn den samme, men små og viktige endringer gjør at du absolutt ikke er i tvil om hvorfor du skal legge 300.000 ekstra i potten for å få en.

Vi begynner med innpakningen. Den ser FET ut. Frontfangeren er helt annerledes og litt dypere. Forskjermene er bredere for å få litt bedre sporvidde, luftutslippene på siden av skjermene har fått en litt annen utforming, Speilene er en hyllest til M3 Evo fra 80-tallet, og finnes på flere M-modeller, taket er i karbon og bakfangeren har fått en helt annen utforming med stående reflekser fremfor liggende (en oppgradering vi kunne vært foruten) og en smekrere diffusor med fire enderør.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer