Tredje generasjon Mercedes-Benz GLS

Komisk «krig» mellom BMW og Mercedes

BMW lanserer en X7 som er større enn Mercedes-Benz GLS? Javel, da kjører vi på med en helt ny, og enda større, GLS, repliserer Mercedes.

GIGANTISME: Etter europeisk målestokk blir nye Mercedes-Benz, som vokser med ytterligere 7,7 centimeter i lengden i forhold til utgående generasjon, en kjempesvær bil. Med tre helelektriske seterader og mulighet for å laste 2,4 kubikkmeter bagasje slår den til og med nye BMW X7 på størrelse. Foto: Daimler
GIGANTISME: Etter europeisk målestokk blir nye Mercedes-Benz, som vokser med ytterligere 7,7 centimeter i lengden i forhold til utgående generasjon, en kjempesvær bil. Med tre helelektriske seterader og mulighet for å laste 2,4 kubikkmeter bagasje slår den til og med nye BMW X7 på størrelse. Foto: Daimler Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Kappløpet mot stadig større er ikke over, og den kan fortone seg som ganske komisk. Nå er det Mercedes' tur til å ta et skritt til i gigantismen ved å slå tilbake mot BMW, som våget å lansere en konkurrent til forrige generasjon GLS, da de kom med X7, som vi fikk en forsmak på i vinter.

En mastodont

X7 slo såvidt GLS på lengde, men nå viser Stuttgart-produsenten hvor skapet skal stå på ettertrykkelig vis: Med 521 centimeter i lengden er nye GLS 7,7 centimeter lengre enn forgjengeren og den digre SUV-en passerer dermed X7 med seks centimeter, med en akselavstand som er 3,5 centimeter lengre, nå 313,5 centimeter. I bredden måler nye GLS hele 196 centimeter.

Dette er tredje generasjon av Merdedes' største SUV, som ble lansert første gang under navnet GL-klasse i 2006. Vi kalte den da en «business-tank».

Designmessig er kjempe-SUV-en åpenbart i samme ånd som forgjengeren, altså en slags miks av edel, høy stasjonsvogn og råbarket terrengbil, bare mer generøst dimensjonert. Den ser mektig og dominerende ut, med de to hevelsene på panseret som forteller om mye krefter, kraftig designede hjulbuer og bratte hekkparti.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer