Kappløpet mot stadig større er ikke over, og den kan fortone seg som ganske komisk. Nå er det Mercedes' tur til å ta et skritt til i gigantismen ved å slå tilbake mot BMW, som våget å lansere en konkurrent til forrige generasjon GLS, da de kom med X7, som vi fikk en forsmak på i vinter.

Britisk luksus for den nye tid
En mastodont
X7 slo såvidt GLS på lengde, men nå viser Stuttgart-produsenten hvor skapet skal stå på ettertrykkelig vis: Med 521 centimeter i lengden er nye GLS 7,7 centimeter lengre enn forgjengeren og den digre SUV-en passerer dermed X7 med seks centimeter, med en akselavstand som er 3,5 centimeter lengre, nå 313,5 centimeter. I bredden måler nye GLS hele 196 centimeter.
Dette er tredje generasjon av Merdedes' største SUV, som ble lansert første gang under navnet GL-klasse i 2006. Vi kalte den da en «business-tank».
Designmessig er kjempe-SUV-en åpenbart i samme ånd som forgjengeren, altså en slags miks av edel, høy stasjonsvogn og råbarket terrengbil, bare mer generøst dimensjonert. Den ser mektig og dominerende ut, med de to hevelsene på panseret som forteller om mye krefter, kraftig designede hjulbuer og bratte hekkparti.

Fronten er ellers dominert av en SUV-spesifikk tolkning av Mercedes-grillen, stor og oppreist, i en åttekantet design. Multibeam-LED-lamper er standard, hver utstyrt med 112 dioder. Mercedes har dratt opp lysstyrken til det maksimalt lovlige, og skal ligge over referanseverdien på én lux hele 650 meter foran bilen.

Bilen for deg som ikke behøver å tenke praktisk og fornuftig
Svært romslig
Ikke overraskende skal bilen ha gode plassforhold, mens skinninteriør er standard på nye GLS. Med alle setene nede skal bagasjerom-volumet være på hele 2.400 liter. Med et tastetrykk kan man felle setene ned individuelt, eller trykke på en knapp merket «All», for at alle setene skal felles ned samtidig.
Med en egen bryter kan man også felle ned terskelen til bagasjerommet, for å lette innlastingen av tunge og voluminøse gjenstander.

Til og med på tredje seterad, som har oppvarming og egne USB-porter tilgjengelig, skal det være romslig og Mercedes lover at selv opptil 1,94 centimeter høye personer skal kunne få plass. I og med at seterad to kan flyttes i lengderetningen, regner vi med at det betinger at de som sitter på denne ikke velger bakerste posisjon.
Lett elektrifisert
På det teknologiske plan skjer det en del med nye GLS, som introduserer 48-voltssystem på drivlinjene. Dette er assortert med en integrert startmotor/generator.

Toppmotoriseringen på bensinsiden er i denne omgang GLS 580 4Matic, med V8 bensinmotor, som yter 489 hestekrefter og 700 newtonmeter, med ytterligere 250 newtonmeter og 22 hester, tilgjengelig via såkalt EQ-boost, der det elektriske systemet trår til, i kortere perioder.
Mega-SUV-en vil også komme i to diesel-utgaver: GLS 350 d 4Matic med 286 hester og 600 newtonmeter, og GLS 400 d 4Matic, med 330 hestekrefter og 700 newtonmeter.

9-trinns-automat, 4x4 og luftfjæring standard
Alle motoriseringer utstyres med ni-trinns-automatgirkassen 9G-Tronic og 4Matic firehjulsdrift utstyrt med transferkasse med elektronisk styrt flerplatekløtsj og reduksjonsgir som standard. Luftfjæring, Airmatic, er også standard.

Kan det bli bedre?
Samtlige førerassistanse- og sikkerhetssystemet i Daimler-arsenalet, og det vil ikke si så lite, er selvsagt også tilgjengelig på GLS i likhet med en lang liste multimedia, underholdnings- og kommunikasjonsløsninger.
Akkurat når nye GLS blir tilgjengelig i Norge, vet vi ikke. Importøren indikerer imidlertid at det blir i løpet av året. Priser er heller ikke tilgjengelig, men det er opplagt ikke noe for folk med mager bankkonto.
Flere bilder:
