Audi Q8 Sport Concept - ny 48V-Audi

Kommende toppmodell i ny versjon fra Audi

Dette er andre gang Audi viser en Q8 i konseptversjon, men det leder opp til en kommende produksjonsmodell som ikke vil være svært annerledes.

SVÆR, MEN SPORTSLIG: Over fem meter lang, men med ytelser som en sportsbil - det lover Audi angående den nye SUV-en Q8, som vi ser her i en ny Sport Concept-utgave i Genève. Den bruker 48-volt elektro-teknologi fra SQ7 TDI, men kombinert med bensinmotor. Foto: Jamieson Pothecary
SVÆR, MEN SPORTSLIG: Over fem meter lang, men med ytelser som en sportsbil - det lover Audi angående den nye SUV-en Q8, som vi ser her i en ny Sport Concept-utgave i Genève. Den bruker 48-volt elektro-teknologi fra SQ7 TDI, men kombinert med bensinmotor. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer
Publisert

For to år siden kunne vi vise omtrent hvordan Q8 kom til å bli seende ut, takket være et meget vellykket datagenerert bilde fra spionfotografene i Automedia.

Katten er nå ute av sekken - i det minste i konseptform. Forrige gang var i Detroit i januar - da viste de Q8 første gang. Denne gangen er det Q8 Sport Concept det dreier seg om. Audi kaller den ekstremt «dynamisk» og luksuriøs. Hvis de har klart å gjøre en stor SUV på over fem meter virkelig dynamisk, er det godt gjort.

Bilen er 502 centimeter lang, 205 centimeter bred og 170 centimeter høy med en akselavstand på hele tre meter.

Adaptiv «sports»-luftfjæring skal tillate å tilpasse kjøreegenskapene etter diverse kjøreforhold og ønsket kjørestil. Den sørger for at bakkeklaringen kan justeres opp eller ned i fem nivåer over totalt ni centimeter.

Konseptbilen er utstyrt med temmelig voldsomme hjul med 23-tommers felger og dekkdimensjon 305/35-23. Vi regner med at de fleste produksjonsbilene vil være mer moderat utstyrt.

48-volts løsning

Men vi vet at Audi har det i seg - vi opplevde det senest med Audi SQ7 TDI, en imponerende oppvisning i usannsynlig dynamisme i en svær og tung bil. Og det er noen fellestrekk mellom den og denne Q8 Sport Concept, hvorav teknologien som består i å benytte en letthybrid-løsning med et ekstra 48-volts elektrosystem som er koblet opp mot et litiumion-batteri. Dette tillater blant annet å benytte en elektrisk drevet kompressor for å oppnå harmonisk og effektiv kraftutvikling.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer