Du pruter ikke når du handler dagligvarer på nærbutikken, eller når du handler klær. Kanskje pruter du når du skal handle stereoanlegg, kamerautstyr eller vaskemaskin. Men er det en bransje der forventningene om pruting er til stede, så er det nettopp i bilbransjen -- den moderne tids hestehandel.
Men nå skal det altså ta slutt. Fra og med 1. mai innførte norges største bilimportør -- Harald A Møller -- nettopriser på samtlige modeller av Audi, Seat, Skoda og Volkswagen. Og Møller var ikke den første til å innføre nettopriser, rundt 10 andre importører har forlengst nettopriset sine biler, og det er nå bare Ford og Opel igjen av de store.
Opp og ned er dobbelt så langt
Å innføre nettopriser er på ingen måte en smertefri operasjon for bilimportørene. La oss ta et eksempel. En VW Golf 1.6 Firstline hadde en listepris på 196.000 kroner i 1998. Men det var knapt noen som betalte denne prisen. Pruting i form av mer utstyr eller rene kroneavslag, brakte prisen ned i si, 190.000 kroner. Pluss frakt-, klargjørings- og registreringskostnader.
En ett år gammel VW Golf Firstline -- altså den samme 1998-modellen i eksempelet, tilbys nå av forhandlere for rundt 185.000 kroner. I forhold til listeprisen fra i fjor, er dette en prisreduksjon på 10.000 kroner. Og det er akseptabelt for en så ny modell. Men også denne prisen er gjenstand for pruting, selvfølgelig.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger