Kommentar:Farvel til kombibilen

De siste årene har kombibilen alltid stått lagelig til for hogg når statsbudsjettet legges frem, og Bondevik-regjeringen foreslår en dobling av avgiftene på kombibiler. Begrunnelsen? Den er rett og slett for gunstig priset avgiftsmessig. Og jeg må si meg enig i et forhold; fjern denne særnorske biltypen, men forvent ikke mer klingende mynt i statskassen av den grunn!

Redaktør Henning Sund, DinSide Bil
Redaktør Henning Sund, DinSide Bil Vis mer
Publisert

En "kombinert bil" er en varevogn eller minibuss som bygges om her i Norge til en 5- eller 6-seters stor stasjonsvogn med tilhørende stort bagasjerom. De mest populære kombibilene er Toyota HiAce og VW Transporter Kombi - biler som hører til kategorien "Kombinerte biler under 3,5 tonn".

Poenget med kombibilene var i utgangspunktet at biler som ble brukt til næringsvirksomhet også skulle kunne brukes til å frakte familien med, det typiske eksempelet er håndverkeren som også har behov for en familiebil. Men det er liten tvil om at svært mange av bilene selges som rene familiebiler - ikke særlig rart når man tar de gunstige avgiftene i betraktning.

Fra 1.1.1998 ble avgiften på kombinerte biler under 3500 kilo økt fra 28 til 35 prosent av avgiften på personbiler. Dermed burde kombibilene være mindre attraktive enn tidligere. Og det er mulig det også har skjedd, men statistikken spiller oss et lite puss - kombibiler og varebiler regnes i samme kategori når Opplysningsrådet for Veitrafikken lager sine registreringsstatistikker. Likevel - personbilsalget er redusert med nærmere 4 prosent i år i forhold til i fjor, men vare- og kombibilene i klassen under 3500 kilo viser en økning. Tilfeldighet? Neppe.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.