En "kombinert bil" er en varevogn eller minibuss som bygges om her i Norge til en 5- eller 6-seters stor stasjonsvogn med tilhørende stort bagasjerom. De mest populære kombibilene er Toyota HiAce og VW Transporter Kombi - biler som hører til kategorien "Kombinerte biler under 3,5 tonn".
Poenget med kombibilene var i utgangspunktet at biler som ble brukt til næringsvirksomhet også skulle kunne brukes til å frakte familien med, det typiske eksempelet er håndverkeren som også har behov for en familiebil. Men det er liten tvil om at svært mange av bilene selges som rene familiebiler - ikke særlig rart når man tar de gunstige avgiftene i betraktning.
Fra 1.1.1998 ble avgiften på kombinerte biler under 3500 kilo økt fra 28 til 35 prosent av avgiften på personbiler. Dermed burde kombibilene være mindre attraktive enn tidligere. Og det er mulig det også har skjedd, men statistikken spiller oss et lite puss - kombibiler og varebiler regnes i samme kategori når Opplysningsrådet for Veitrafikken lager sine registreringsstatistikker. Likevel - personbilsalget er redusert med nærmere 4 prosent i år i forhold til i fjor, men vare- og kombibilene i klassen under 3500 kilo viser en økning. Tilfeldighet? Neppe.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger