Seks år etter at Renault lanserte Captur, gjøres det nå klart for andre generasjon av SUV-en med en viktig ingrediens for det norske markedet:
Den lanseres nemlig med PHEV - nærmere bestemt ladbar hybridmotor, melder den norske importøren i en pressemelding.
- Dette er en god oppgradering for Renault. At Captur nå kommer som ladbar hybrid er et stort salgsfortinn for dem. Den kommer definitivt til å selge bedre enn forgjengeren, sier Dinsides motorekspert Fred Magne Skillebæk, som var tilstede på Captur-lanseringen i Paris i juni.


Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Tøffere konkurranse
Det er ikke små ord. Captur solgte nemlig over 1,2 millioner eksemplarer verden over etter 2013-lanseringen av første generasjon. Men det er først og fremst i Norge, hvor elektrifisering har større økonomiske fordeler, at Captur vil selge bedre.
Til og med første halvår i år er det bare registrert 2.215 Renault Captur-eksemplarer på norske skilter. Samtidig som SUV-en nå blir helt ny, har den også fått tøffere konkurranse.
- Den hadde bare én konkurrent da den ble lansert i 2013. Nå har den 20, noe som sier litt om utviklingen i dette segmentet, sier Skillebæk til Dinside.
Renault Captur-salget i Norge
2019* | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 |
61 | 388 | 233 | 376 | 506 | 576 | 75 |
TABELLFORKLARING: *Totalt er det solgt 2.215 Renault Captur i Norge, fra lanseringen i 2013 fram til første halvår 2019.


Nå er disse bilene plutselig avgiftsfrie
«Teknologisk uovertruffent»
Med den nye utgaven av Captur lover Renault ny teknologi, sikkerhet, lave utslipp og høyere kvalitetsfølelse, i tillegg til nevnte elektrifisering. Dessuten har de redesignet bilen fullstendig, både ut- og innvendig. Produsenten hevder dessuten at det teknologiske innholdet i den Kina-produserte SUV-en er «uovertruffent for segmentet».
Dette er noe av hva de lover om eksteriøret:
- Mer moderne og med tøffere linjer
- Full LED-belysning fra første utstyrsnivå
- Bredere grill med ny front-fanger, som både styrker personligheten og gir en funksjonell funksjon, i form av to brede luftdeflektorer foran hjulbuene som begrenser turbulens og forbedrer bilens aerodynamiske ytelser, og dermed reduserer forbruket
- Den nye generasjonen er elleve cm lengre (4,23 meter), med to cm økt akselavstand (2,63 meter)


Fords nye SUV kan bli en favoritt
Og dette sier de om interiøret:
- Smart Cockpit
- Bedre kvalitet og ergonomi
- Ny «flyvende» midtkonsoll
- Større lastekapasitet
Fred Magne Skillebæk er i alle fall imponert over interiøret i Renault Captur.
- Det gjør seg svært godt, samtidig som den får multimediasystemet den fortjener, sier han.

Lang rekkevidde
Foruten den ladbare hybriden, som er helt avgjørende for å lykkes på det norske markedet, er det ennå ikke bestemt hvilke motorer som tas inn i Norge. Totalt vil bilen tilbys med fem forskjellige bensinvarianter, tre dieselvarianter, én LGP-motorvariant, samt én E-Tech PHEV-motorvariant (den ladbare hybriden).


Selv omtaler importøren PHEV E-Tech-varianten på denne måten:
- Drivlinjen er utviklet og designet innenfor Alliansen
- Den nye generasjon 1,6 I bensinmotoren har blitt omarbeidet og utstyrt med et partikkelfilter for å redusere skadelige utslipp. Den er ledsaget av to elektriske motorer, en innovativ multimode direkte girkasse og et 9,8 kWt batteri
- 9, 8 kWt er bra på en bil i denne klassen. Hjemmelading kan man gjøre på maksimalt 3,6 kW, men det krever hjemmelader. Eventuelt er man nede på standard 10 A, som gir 2,3 kW-lading, forklarer Fred Magne Skillebæk.

Vil legge ned selve Volvoen
Den elektriske rekkevidde er målt til cirka 65 km ved bykjøring, ifølge den nye WLTP-normen. I hastigheter opptil 135 km/t er tallet nedjustert til 45 km. Renault mener derfor at Captur på den måten kan kjøre nesten uten å bruke bensin på de daglige turene, mens den også kan benyttes på lange helgeturer eller på ferie uten noen bekymring for rekkevidden.
Den norske Renault-importøren har ennå ikke forespeilet noen pris på andre generasjon Captur, før den kommer til Norge i løpet av første halvår 2020. En typisk konkurrent vil være Opel Mokka og andre SUV-er i B-segmentet.
