Det er en stund siden avtroppende Volvo-sjef Håkan Samuelsson bekreftet at Volvo ikke kommer til å bygge en etterfølger til den store SUV-en XC90 når den går av med pensjon om et års tid. I stedet bygger Volvo en helt ny elektrisk bil som erstatning. Alle de kommende Volvo-modellene skal bli elektriske og dieselmotoren kastes på skraphaugen for godt.
I 2025 skal den svenske bilprodusenten selge 600 000 rene elbiler. Det er i hvert fall planen.

Selges for 170 millioner: Én detalj gjør den svindyr
Nå bekrefter den nye Volvo-sjefen Jim Rowan i et intervju med britiske Autocar at den neste elbilen lanseres allerede i høst. Dette er noe tidligere enn det mange har trodd. Det vil nok uansett drøye til etter nyttår 2023 før vi får se bilen i norske butikker.

«En ny type bil»
- Vi har lovet å lansere et visst antall nye modeller i året, blant annet en ny elbil i året. I høst kommer vi til å vise fra den nye elektriske modellen som blir ekstremt viktig for oss, sier den nye Volvo-sjefen.
Denne bilen får et design som er langt unna det vi har sett hos Volvo tidligere. Den blir ifølge designsjef Robin Page en «helt ny type bil». Akkurat dette har vi imidlertid sett tidligere, blant annet med Kia EV6 og Ford Mustang Mach-E.

Innelåst i Volvo
Skal vi dømme ut i fra designstudien som Volvo viste fram i fjor, blir dette mer en mellomting mellom en stasjonsvogn og en SUV – en såkalt crossover med litt høyere bakkeklaring enn en personbil.

Blir Embla navnet?
Den nye SPA2-plattformen, som bilen skal bygges på, gir rom for at batteripakken plasseres under bilen, noe som gir bedre plass innvendig enn i dagen elektrisk XC40 og C40.
Der ligger deler av batteripakken i en tunnel som går på langs midt under bilen og stjeler plass blant annet i baksetet.

Nytt batteri skal doble rekkevidden
Det som også er bekreftet er at etterfølgeren til XC90 skal få et ordentlig navn – ikke en kombinasjon av bokstaver og to tall som dagens Volvo-modeller. Mange tror at navnet blir Embla, som understreker den nordiske tilknytningen til merket.
Volvo har nemlig søkt om varemerkebeskyttelse av dette navnet.
Mot 100 mil
Den avtroppende Volvo-sjefen har tidligere uttalt at fabrikken sikter mot en rekkevidde på 100 mil med bilene som bygges på denne nye plattformen.

Vi kjenner foreløpig ikke til de tekniske detaljene rundt «Embla», men det er lite trolig at den har en batteripakke som klarer en slik rekkevidde når den vises i høst. Vi tror dette kan bli aktuelt først når de nye faststoff-batteriene er klare rundt 2025-2026.
At bilen får to elektriske motorer og firehjulstrekk er noe vi også anser som sannsynlig. Volvo vil ganske sikkert tilby bilen med to batteripakker – en standard range og en long range – der sistnevnte vil gi en rekkevidde på rundt 50 mil, tror vi.