Den første Mercedes GLE var egentlig en oppdatert ML av generasjonen som ble lansert i 2011. Dette er altså den første helt nye GLE og den tilbys i motsetning til ML (M-klassen), med tre seterader/syv sitteplasser. Vi omtalte nye GLE da den ble vist i september.

Mercedes med storsatsning på ladbare hybrider
Elektrifisert fra start
Fra salgsstart blir GLE tilgjengelig med en sekssylindret EQ Boost-motor (mildt hybridisert med 48-voltssystem), og en ny dieselmotor.
GLE 450 4Matic får en effekt på 367 hestekrefter og et dreiemoment på 500 newtonmeter.
Den integrerte startgeneratoren gir i akselerasjonsfasen ytterligere 22 hk og 250 Nm.
GLE 300 d 4Matic får på sin side en ganske nyutviklet dieselmotor med lavt oppgitt forbruk og et solid dreiemoment på 500 newtonmeter.
Hybrid med 100 km rekkevidde

Testet: Audi Q7 i ladbar utgave
Flere bensin- og dieselmotorer vil naturligvis følge, i tillegg til den ladbare hybriden, som det knytter seg store forventninger til.
Sistnevnte versjon fremstår nemlig som spesielt interessant og vil kunne få en gunstig pris her i landet. Ola Källenius, som er den sannsynlige neste toppsjefen for den tyske bilprodusenten, har allerede annonsert at den skal få lengre rekkevidde på bare strøm enn konkurrentene - hele 100 kilometer etter målemetoden WLTP.
Dette sa han i et intervju med bransjetidsskriftet Automotive News for en tid tilbake. Han ville imidlertid ikke bekrefte at det vil dreie seg om en dieselmotorisert hybridløsning.
Her forteller informasjonssjef Audun Hermansen Dinsides utsendte om nye GLE:
Snart til landet
Nye Mercedes-Benz GLE prises fra 914.000 kroner og kommer til Norge tidlig neste år.
Importøren sparer ikke på kruttet for å skryte av den nye modellen:

- GLE er antakelig markedets mest avanserte modell, sier Audun Hermansen, PR- og informasjonssjef Mercedes-Benz personbil, i en pressemelding.
- Og med standardutstyr til over 65.000 kroner inkludert, er det en svært attraktiv pakke som nå tilbys norske kunder. I tillegg er det ekstra gledelig å kunne bekrefte at nye GLE også kommer som plug-in hybrid, med hele 100 km elektrisk rekkevidde.
Tekniske data
Mercedes-Benz | GLE 300 d 4Matic | GLE 450 4Matic |
Motor: | R4 diesel | R6 bensin |
Slagvolum: | 1950 ccm | 2999 ccm |
Effekt/turtall: | 245 hk/4200 o/min | 367 hk/5500-6100 o/min |
EQ Boost effektøkning: | - | 22 hk |
Moment/turtall: | 500 Nm/1600-2400 o/min | 500 Nm/1800-4500 |
EQ Boost momentøkning: | - | 250 Nm |
Blandet forbruk: | Fra 0,61 l/mil | Fra 0,83 |
Blandet CO2-utslipp: | Fra 161 g/km | Fra 190 g/km |
Akselerasjon 0-100 (km/t): | 7,2 sek | 5,7 sek |
Topfart (km/t): | 225 km/t | 250 km/t |
Pris eks. lev. | 914.000 kr | 1.105.000 kr |
