Nissan Leaf i kuldetest

Kommer til kort i kulda

Vi regnet med at den ville få betydelig kortere rekkevidde i temperaturer under minus ti, men det ble kortere enn vi trodde.

LITT UNDER 17 MIL: Ettermiddagssolen til tross - det var under snittemperatur da vi kjørte rekkeviddetest med nye Leaf. Vi hadde håpet på opp mot 20 mil, men valgte å sette kursen mot nærmeste lademulighet da vi passerte 15. Men snø- og isdekte veier og rundt minus tolv forklarer mye. Foto: Knut Moberg
LITT UNDER 17 MIL: Ettermiddagssolen til tross - det var under snittemperatur da vi kjørte rekkeviddetest med nye Leaf. Vi hadde håpet på opp mot 20 mil, men valgte å sette kursen mot nærmeste lademulighet da vi passerte 15. Men snø- og isdekte veier og rundt minus tolv forklarer mye. Foto: Knut Moberg Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Generasjon to av verdens mest solgte elbil kom til Norge for fullt i februar måned og seilte allerede i sin debutmåned opp som Norges mest solgte bilmodell, med 781 registrerte eksemplarer.

Den mer enn fulgte opp i mars, da den ble den mest solgte bilmodellen på én måned noensinne, med smått utrolige 2172 registreringer.

Dette er ingen komplett test av nye Leaf, som vi kjørte under mer sommerlige forhold for ikke veldig lenge siden. For mer data og mer generelt om opplevelsen av bilen, henviser vi til den artikkelen.

Den generelle kjøreopplevelsen, også vinterstid, er god. Bilen er lettkjørt og i forhold til forgjengeren både mer stillegående, kvikkere og mer praktisk i bruk takket være forbedringene vi beskrev i testen. Vi trengte definitivt varmeapparatet, og det fungerte bra og holdt en jevn temperatur i kupéen.

Nesten fimbulvinter

Vi ble bortskjemt med minusgradene som rådet under testperioden: skikkelig norsk vinter med temperaturer på ti blå og enda lavere, selv i Oslo-området.

Vi fikk dermed muligheten til å se hva rekkevidden blir under normal kjøring med de bortimot dårligste forutsetninger bilen kan ha.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer