Generasjon to av verdens mest solgte elbil kom til Norge for fullt i februar måned og seilte allerede i sin debutmåned opp som Norges mest solgte bilmodell, med 781 registrerte eksemplarer.
Den mer enn fulgte opp i mars, da den ble den mest solgte bilmodellen på én måned noensinne, med smått utrolige 2172 registreringer.

Dette er ingen komplett test av nye Leaf, som vi kjørte under mer sommerlige forhold for ikke veldig lenge siden. For mer data og mer generelt om opplevelsen av bilen, henviser vi til den artikkelen.
Den generelle kjøreopplevelsen, også vinterstid, er god. Bilen er lettkjørt og i forhold til forgjengeren både mer stillegående, kvikkere og mer praktisk i bruk takket være forbedringene vi beskrev i testen. Vi trengte definitivt varmeapparatet, og det fungerte bra og holdt en jevn temperatur i kupéen.

Nesten fimbulvinter
Vi ble bortskjemt med minusgradene som rådet under testperioden: skikkelig norsk vinter med temperaturer på ti blå og enda lavere, selv i Oslo-området.
Vi fikk dermed muligheten til å se hva rekkevidden blir under normal kjøring med de bortimot dårligste forutsetninger bilen kan ha.
Under første testdag sjekket vi ikke rekkevidden, men hvordan gjennomsnittlig energiforbruk utviklet seg, fra kaldstart utenfor importørens lokaler med en bil som hadde stått flere timer parkert utenfor, frem til normal driftstemperatur.

Etter å ha sett snittet som vises på instrumentpanelet falle progressivt fra 27 kWt/100 km ned til 20, stabiliserte det seg der, og lå stort sett litt over/litt under gjennom testperioden.
Enhver kan regne ut at om man deler brutto batterikapasitet - 40 kWt - på 20, ender man opp med to ganger 100 km rekkevidde.
200 km i teorien
Vi hadde derfor en forhåpning om at vi skulle klare opp mot 20 mil da vi la ut på formiddagsturen der rekkevidden skulle testes.
Bilen hadde stått til lading over natten i et garasjeanlegg der temperaturen lå på tre plussgrader. Utetemperaturen ved oppstart var cirka 10 kuldegrader og lå langs kjøreruten mellom maksimalt - 8 og minimum -14 med mest tid rundt - 12.
Kjøreruten gikk fra Oslo via Lillestrøm til Romeriksåsene og tilbake og var fordelt på motorvei, riksvei, noe bykjøring og noen snødekte småveier.

Fasit: 167 kilometer
Batterikapasitet ved start var 100 prosent - da vi omsider kunne plugge i igjen, var det fire prosent gjenværende strømreserve ifølge displayet. Nok engang viste snittforbruksindikatoren 20 kWt / 100 kilometer (2,0/mil) ved ankomst. Likevel - tilbakelagt avstand var 155,5 kilometer og beregnet gjenværende var 12 km. Rask hoderegning gir teoretiske 167,5 kilometer.
Forskjellen på 33 km mellom reell og utregnet rekkevidde, forklares med sikkerhetsbuffere som legges inn. Batteriets nettokapasitet er holdt lavere enn nominell kapasitet, og det gjenstår dessuten for sikkerhets skyld noe rekkevidde når «gjenværende-indikatoren» gir seg. Det har ikke lykkes oss å få bekreftet offisielle og presise tall her, men forklaringen er troverdig nok.
Likevel: Ikke spesielt imponerende, altså - men forholdene tatt i betraktning må vi anse det som akseptabelt. Og i forhold til forrige generasjon elbiler er det utvilsomt en god del bedre. Det viser i det minste at nye Leaf er fullt brukbar også ved relativt streng kulde.

Det hører med til historien at tiden det tok å lade på en av Grønn Kontakts hurtigladere med utetemperatur på - 8 grader var akkurat 60 minutter fra 23 prosents gjenstående kapasitet til 92 prosent. Altså 25,4 kWt på en time. Uten abonnement - fire kroner per minutt (2,50 kr med abonnement) - gir det en pris per kilowattime på 9,60 kroner...
Tekniske data
Elektrisk motor | EM57 AC synkron |
Maks effekt | 150 hk/3283-9795 o/min |
Maks dreiemoment | 320 Nm/0-3283 o/min |
Batteri - type | Litiumion. 192 celler |
Batteri - kapasitet | 40 kWt |
Batteri - spenning | 360 V |
Ombordlader | 6,6 kW |
Hurtiglading - max | 50 kW |
Rekkevidde | 378 km (NEDC) |
Ladetid (normal lading) | 16 timer (3kW) |
8 timer (6kW) | |
Ladetid opp til 80% (Hurtiglading) | 40 minutter |
0-100 km/t | 7,9 sek. |
Toppfart | 144 km/t |
L/B/H (cm) | 449/179/154 |
Akselavstand | 270 |
Bagasjerom | 435 liter (Tekna: 405) |
Sporvidde foran/bak | 154/155,5 |
Minste bakkeklaring | 150 |
Luftmotstandskoeffisient (Cd) | 0,28 |
Dekk - standard | 205/55-16 |
Dekk - tilvalg | 215/50-17 |
Egenvekt (min) | 1535 kg |
Pris, fra | 246 000 kr |
