Kia Niro EV

Kommer til Norge i år - samme rekkevidde som Opel Ampera-e

Kia gjør mye av seg på elektronikkmessen i Las Vegas. Blant annet med Niro EV.

ELBIL - GENERASJON 2: Kia var raskt ute med en effektiv elbil med Soul EV, og gjør seg nå klar til å lansere oppfølgeren mot slutten av året. Den får rekkevidde som de beste i klassen. Den blir vist som konseptbil på CES-messen i Las Vegas. Foto: Kia
ELBIL - GENERASJON 2: Kia var raskt ute med en effektiv elbil med Soul EV, og gjør seg nå klar til å lansere oppfølgeren mot slutten av året. Den får rekkevidde som de beste i klassen. Den blir vist som konseptbil på CES-messen i Las Vegas. Foto: Kia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det baller på seg i elbil-segmentet. Etter Hyundai, med sin Kona EV, annonserer Kia i sin tur at de lanserer en elbil, Niro Electric. Den vil, som nye Nissan Leaf, bli tilgjengelig med to ulike batteripakker og skal komme til Norge mot slutten av året.

Den nye generasjonen

Koreanerne har vært tidlig ute med å tenke alternative drivlinje-teknologier. Da vi i Dinside i 2010 varslet den kommende elbil-bølgen, var eksempelet en Hyundai - som riktignok aldri kom til Norge. Det gjorde først søstermerket Kia for tre år siden med sin Soul EV, som imponerte med sine vinter-egenskaper og effektive energistyring under første test.

Vi kjørte den deretter i duell mot norgesfavoritten e-Golf. Det var før begge fikk større batteripakke og dermed lengre rekkevidde.

Tredje versjon Niro

En av ulempene Soul EV har, er høy luftmotstand og det er noe produsenten har gjort noe med: Neste generasjon er basert på crossoveren Niro, som vi første gang kjørte som hybrid i 2016.

Siden har den kommet også som ladbar hybrid og er nå altså snart klar som ren elbil.

Stor batteripakke på 64 kWt og elmotor som yter 204 hestekrefter (150 kW) - spesifikasjonene minner nesten mistenkelig om noe vi har sett før, og det er ikke rart. Drivlinjen er nemlig mer eller mindre den samme som den som sitter i Chevrolet Bolt, alias Opel Ampera-e (les vår første test her). Det er den elbilen på markedet som har lengst rekkevidde i forhold til prisen akkurat nå.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer