Kompaktbiler

Publisert
Sist oppdatert
Hyundai Elantra: 18 av 20 poeng
Hyundai Elantra: 18 av 20 poeng Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]


NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) er en institusjon som hører inn under det amerikanske samferdsels-departementet. NHTSA innledet sitt kollisjonstest-program i 1978. Testprogrammet går under navnet NCAP (New Car Assessment Program) og har som formål å teste kollisjonssikkerheten på biler som selges i USA.

NHTSA NCAP kjøper testbilene i ordinære bilforretninger, i motsetning til Euro NCAP, som mottar sine testbiler fra produsentene. NHTSA NCAP er i den forstand enda mer uavhengige enn Euro NCAP.

NHTSA gjennomfører to tester, en front- og en sidekollisjonstest. Bilene i tabellen under er testet i perioden 2002 til 2004.

Kompaktbiler
 ModellFront førerFront pass.Side foranSide bakTotalt
1Honda Civic554418
 Hyundai Elantra545418
 Toyota Corolla**554418
 Volkswagen Golf554418
 Volkswagen Jetta (Bora)554418
       
5Hyundai Accent 3D544417
 Hyundai Accent 5D445417
 Toyota Prius544417
       
8Volkswagen Beetle445316
       
9Toyota Corolla**444315
       
10Dodge Neon443314
 Mazda 3443314
 Mitsubishi Lancer442414
       
13Ford Focus444113
       
14Kia Rio442212
 Mini444*12
       
15Toyota Celica443*11
       
* Baksetene var for trange til at de ble testet
** Toyota Corolla fikk 15 poeng i 2003, 18 poeng i 2004
D=dører


Frontkollisjonstesten

Mazda 3: 14 av 20 poeng
Mazda 3: 14 av 20 poeng Vis mer


Frontkollisjonstesten foretas ved at hele bilens front kjøres inn i en fast barriere i 56 kilometer i timen. Den amerikanske frontkollisjonstesten skiller seg dermed fra Euro NCAPs test. Euro NCAP kjører 40 prosent av bilens front inn i en deformerbar barriere - en såkalt offset-crash. Euro NCAP holder også høyere hastighet - 64 kilometer i timen.

NHTSA NCAP gir bilen poeng etter hvor godt den beskytter henholdsvis føreren og forsetepassasjeren mot alvorlige personskader. Alvorlige personskader er skader som krever umiddelbar innleggelse på sykehus og som kan være livstruende. Bilene får poeng (stjerner) etter følgende system:

  • 5 poeng: Mindre enn 10 prosent sjanse for alvorlige personskader
  • 4 poeng: 11-20 prosent sjanse for alvorlige personskader
  • 3 poeng: 21-35 prosent sjanse for alvorlige personskader
  • 2 poeng: 36-45 prosent sjanse for alvorlige personskader
  • 1 poeng: Mer enn 46 prosent sjanse for alvorlige personskader
  • Sidekollisjonstesten

    NHTSA NCAP har utført sidekollisjonstester siden 1997. Denne testen foregår ved at en 1.367 kilo tung rambukk kjøres inn i bilens side i 62 kilometer i timen (Euro NCAP: 50 km/t).

    Bilen gis poeng etter hvor godt den beskytter henholdsvis forsete- og baksetepassasjerene mot alvorlige personskader. Alvorlige personskader er skader som krever umiddelbar innleggelse på sykehus og som kan være livstruende. Bilene får poeng (stjerner) etter samme system som for frontkollisjonstesten.

    Sammenlagt-resultater

    For å gi bedre oversikt, har vi lagt sammen alle resultatene. Dette gjøres ikke av NHTSA NCAP. Sammenlagt-resultatene er basert på hvordan bilen gjorde det i både front- og sidekollisjonstestene. Maksimal oppnåelig poengsum er 20 poeng (stjerner).

    Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer