En ny modell fra Mercedes bør tilføre klassen noe nytt, heve standarden på i alle fall noen områder. Det gjør ikke CLC, ettersom den ikke er noen ny bil. Riktignok gjør en del justeringer først og fremst på design og styring (med sportspakke) at den fremstår mer attraktiv enn forgjengeren, men også konkurrentene er fornyet.
Riktig motor
Men dersom du liker CLC, la oss først slå fast at dette er motoren du bør kjøpe. 180 K er sprek nok og den som matcher resten av bilens karakter best. Spranget opp til 200 Kompressor koster nok såpass mye at det ikke vil være verdt det for de fleste av oss.
Diesel billigst
Den klart rimeligste modellen heter 200 CDI, men uten å ha kjørt den i CLC, antar vi at den vil drepe den siste resten av sportslighet som er i denne bilen. Det er for så vidt greit hvis du er ute etter en ren komfortbil.
Vanlig C-klasse langt gunstigere
Men med utgangspunkt i 180 K blir konkurransen tøff, ikke minst fra vanlige C-klasse. Som Blueefficiency-utgave koster C 180 K 393.000 kroner, bare 10.000 kroner mer enn CLC 180 K, noe som mer enn veies opp av et høyere utstyrsnivå. Da får du en større, mer komfortabel, sportsligere, mer påkostet, gjerrigere og sprekere bil. Dersom du kan unnvære det sportsligere designet på CLC, er vanlig C-klasse, og da spesielt Blueefficiency-utgavene et langt bedre kjøp. Dieselutgaven 200 CDI med 136 hester koster for øvrig det samme som CLC 180 K.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger