Konklusjon og konkurrenter

Forester er folke-SUV-klassens mest velkjørende elev. Men vi anbefaler å vente på dieselmotoren.

Publisert
Sist oppdatert

Nye Forester har selvsagt sine svakheter, men fremstår likevel som en gjennomarbeidet og solid bil. Hovedargumentet for Forester er kjøreegenskapene, som i større grad enn konkurrentene fremelsker kjøreglede. Et meget høyt utstyrsnivå er også et argument for bilen.

Ikke bensin og automat

Vi mislikte imidlertid girkassen, som bidrar til å ødelegge en motor som allerede i utgangspunktet oppleves som turtallsavhengig. Skulle vi ha kjøpt folke-SUV med bensinmotor og automatgir hadde det ikke blitt Forester.

Diesel mest interessant

Vi har imidlertid store forventninger til Forester 2.0D. Vi vet allerede fra prøvekjøringer av andre Subaru-modeller at den nye dieselmotoren er både kraftig og sofistikert og har derfor grunn til å anta at den vil fungere utmerket også i Forester. Forester 2.0D vil i tillegg være 10.000 kroner rimeligere enn dagens teskandidat, noe som betyr at den starter på 380.000 som Classic og koster 410.000 kroner som Premium.

Når man parer denne prisfordelen med lavere forbruk og et helt annet og langt heftigere dreiemoment, fremstår dieselutgaven som den åpenbart mest interessante.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer