Nye Forester har selvsagt sine svakheter, men fremstår likevel som en gjennomarbeidet og solid bil. Hovedargumentet for Forester er kjøreegenskapene, som i større grad enn konkurrentene fremelsker kjøreglede. Et meget høyt utstyrsnivå er også et argument for bilen.
Ikke bensin og automat
Vi mislikte imidlertid girkassen, som bidrar til å ødelegge en motor som allerede i utgangspunktet oppleves som turtallsavhengig. Skulle vi ha kjøpt folke-SUV med bensinmotor og automatgir hadde det ikke blitt Forester.
Diesel mest interessant
Vi har imidlertid store forventninger til Forester 2.0D. Vi vet allerede fra prøvekjøringer av andre Subaru-modeller at den nye dieselmotoren er både kraftig og sofistikert og har derfor grunn til å anta at den vil fungere utmerket også i Forester. Forester 2.0D vil i tillegg være 10.000 kroner rimeligere enn dagens teskandidat, noe som betyr at den starter på 380.000 som Classic og koster 410.000 kroner som Premium.

Hovedargumentet for Forester er kjøreegenskapene, som i større grad enn konkurrentene fremelsker kjøreglede. Et meget høyt utstyrsnivå er også et argument for bilen.
Når man parer denne prisfordelen med lavere forbruk og et helt annet og langt heftigere dreiemoment, fremstår dieselutgaven som den åpenbart mest interessante.
Greit priset
Hvis du av en eller annen grunn insisterer på å gå for bensinutgaven, kan vi imidlertid opplyse at prisen fremstår som helt grei sammenlignet med de viktigste konkurrentene.