Nye Volvo V70 er akkurat så bra som vi ventet at den skulle være. Med sin opplevde kvalitet, sine smarte løsninger og sitt høye - om ikke 100 prosent mestrede - teknologinivå, er Volvo sakte, men sikkert i ferd med å bli en seriøs utfordrer til de tyske premium-merkene.
En digresjon om "premium"
Fordi dette temaet er spesielt viktig i forbindelse med den merkevarebyggingen Volvo er i ferd med å foreta vil vi utdype en smule. De som har hastverk kan hoppe rett ned til avsnittet "konkurrenter".
For å forenkle: I bilverdenen betyr premium (fra engelsk: tilleggskostnad, forsikringspremie eller eventuelt "belønning"), at en bilmodell - som oftest direkte assosiert med merkets konstaterte verdi - kan selges dyrere fordi kunden oppfatter/ opplever den som mer verdt, oftest gjennom en kombinasjon av bedre teknologi og kvalitet, men en viktig faktor er også merkevarens egen verdi, og denne bygges gradvis opp gjennom tid. Her kan også en snobbe-faktor spille inn, og gjør det naturligvis ofte. Ikke-premium-merker kan i sjeldne tilfeller greie å markedsføre premium-modeller; eksempler i nyere tid er Citroën med C6 og Toyota (med suksess) med de store Land Cruiserne. Stadig oftere presenterer også premium-merker ikke-premium-modeller (eller som ikke fortjener premium-betegnelsen, noe som etter vår mening gjelder Mercedes med A- og B-klasse, Jaguar med X-type og Cadillac med BLS. Men her blir det kontroversielt...
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger