På mange måter består halve sjarmen til Copen i at den er bortimot blottet for praktiske egenskaper. Dette er ikke en bil utviklet for å utføre alle de kjedelige oppgavene i hverdagen. Den er en gledesspreder til rekreasjon for eieren. Og her ligger både bilens styrke og svakhet, som sammen med det særpregede utseendet gjør at vi tør å hevde at den har noe så udefinerbart som sjel.
Ikke Euro Ncap-testet
Det vi imidlertid har litt vanskeligere med å akseptere er de åpenbare sikkerhetsbristene, først og fremst i fraværet av ESP. To airbager kjennes heller ikke spesielt trygt, og Copen har aldri vært testet av Euro Ncap. Vi har dermed ikke grunnlag for å si noe om hvordan kollisjonssikkerheten er utover at denne biltypen tradisjonelt ikke har gjort det spesielt bra. At konstruksjonen stammer fra 2003 gjør ikke akkurat saken bedre. Uansett vil en så liten bil uten tak alltid være utsatt i et trafikkbilde preget av langt større og høyere biler.
Ikke spesielt rimelig
På tross av relativt billige løsninger mange steder, er ikke Copen spesielt prisgunstig. For like mye penger kan du for eksempel få en storvokst småbil som Peugeot 207 med 1,6-liters dieselmotor på 110 hestekrefter med plass til fem. Da er det ikke noe å lure på hvilken som rent objektivt er den mest komplette bilen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger