Konklusjon og konkurrenter

Alfa 159 er i utgangspunktet ikke en bil man velger av fornuft alene, dette er en bil man forelsker seg i. Kan man klare seg med 120 hester? Ja. Blir man mer fornøyd med 150 hester? Ja. Og verdien følger tross alt bilen ved eventuelt salg.

Publisert
Sist oppdatert

Vi har i tidligere test av bilen konkludert med at man får en lekker, svært velkjørende og relativt velutstyrt stasjonsvogn, men hvor verken bakseter eller lasterom lever helt opp til de forventingene spesielt barnefamilier har til en stasjonsvogn. Det er likevel tross alt en stasjonsvogn, og hvis følelsene og bilgleden teller nok til at man tar seg bryet med å pakke litt smartere, ja da er bilen en sterk kandidat.Om det er verdt å betale 47.000 kroner ekstra for den økte akselerasjonen og kjøregleden 150-hesteren gir over 120-hesteren, må nødvendigvis bli opp til hver enkelt. Utlegget vil uansett gjenspeile seg i bruktverdien, hvilket vil si at om du selger bilen når verdien er halvert, får du antagelig omtrent halvparten av det ekstra utlegget tilbake.

Konkurrenter i egne rekker

Nærmeste konkurrenter er nok aller først samme bil, men med utstyrsnivåene over og under, og motoralternativ over og under. Men man skal holde tungen beint i prislisten hos Alfa; 159 Sportwagon leveres i ikke mindre enn 19 kombinasjoner av motor, girkasse og utstyrsnivå. Prisene strekker seg fra 350.000 til 770.000 kroner, som betyr at dyreste utgave er over 100 prosent dyrere enn den rimeligste.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer