Konklusjon og konkurrenter

Lexus IS 220d er en meget bra bil på svært mange måter og spiller seriøst i premiumdivisjonen. Vi må imidlertid si oss noe skuffet i forhold til den bensindrevne varianten, som var en god del mer overbevisende. Det finnes da også konkurrenter som vi ville ha foretrukket.

Publisert
Sist oppdatert

Nå dømmer vi ut fra det eksemplaret vi testet, og forhandleren sa klart fra om at girkassens utveksling ikke var tilpasset norske forhold. Det er godt mulig vi ville stilt oss noe annerledes hvis vi hadde testet versjonen med sport-oppsett, men andre faktorer spiller også inn i vår vurdering.

Premium er tøft

Vi mener med det at konkurransen er hard, og den går på et av følgende (eller en kombinasjon):

1) Hva man er villig til å betale ekstra for det ekstra man får igjen for pengene.

2) Det image eller den status man søker og er villig til å betale X kroner ekstra for.

Lexus generelt har forutsetningene for å score høyt på det første punktet og får dem i stadig større grad når det gjelder det andre. (I USA scorer de allerede så og si maksimalt på begge punktene). Men her snakker vi altså om dieseldrevne 220d og vi mener at på det første punktet når ikke bilen opp, og på det andre kun blant de spesielt motiverte eller de såkalte "early adopters" - de som er tidlig ute med å satse på nye trender når det gjelder å anskaffe en gitt type produkt. Hvorfor?

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer