

207 GT er typisk en bil som flørter. Det er en bil du ser på gaten, får låne av en venninne, eller som står skjelmsk i hjørnet i bilbutikken. Og så er du solgt. Slike følelser har vi full forståelse for. Men det er samtidig vår plikt å i hvert fall fortelle om alternativene.
Svært tøff prisklasse
Søker du etter ny bil i prisklassen 270.000 til 290.000 kroner er nemlig utvalget enormt. Også av biler som normalt hører til på en hylle eller to over der man gjerne plasserer 207. Her er en håndfull tilfeldige eksempler i samme prisklasse:
* Audi A3 1.6 Sportback Tiptronic 5d. Bensin riktignok, men et hakk opp på imageskalaen
* Ford Focus 1.8 TDCi 115 hk Ghia 5d kombikupé. Større, sterkere etc. etc.
* Honda Civic 1.3 IMA CVT 5d kombikupé. Større og råtøff design, atpåtil hybrid
* Mini Cooper S 3d kombikupé. Bensin, riktignok, men mye kjappere og kulere.
* Volkswagen Golf 1.9 TDI 105 hk Sportline 5d kombikupé
Velutstyrt, men



Nå skal det riktignok sies at vi snakker om listepriser på de overnevnte modeller, mens testbilen har en del attraktivt utstyr som trekker prisen opp. Vi nevner 17-tommershjulene, tosoners klimanlegg, en lekker skinnpakke og elektrisk innfellbare speil. Panoramatak. Ryggesensor og regnsensor og mer.
Poenget bør likevel være klart, for 280.000 kroner kan du velge mellom ekstremt mange spennende biler - med større plass, sterkere motor, mer eksklusivt image, mer avansert teknologi for å nevne noe. Selv om du ikke nødvendigvis finner alt det på en modell.
Ekte kjærlighet?
Nei, 207 stiller i ekstremt hard konkurranse om du ser på rasjonelle argumenter. Har du derimot falt for bilen - slik denne testeren godt kunen gjort - kan imidlertid valgets kvaler likeså godt stå mellom hvilke av GT-modellene du skal velge. For eksempel tre eller fem dører?
Ikke nøl, ta tredørsen. Den er så mye lekrere. Og om du trenger et fornuftig argument; med en tredørsbil venner du deg fort til å legger poser og vesker og annet pakk man har med seg i bagasjerommet hvor det hører hjemme, ikke som trafikkfarlige prosjektiler i baksetet.