Konklusjon og konkurrenter

Disse tre bilene er som nevnt forskjellige, og har litt forskjellige konkurrenter hver for seg. Innbyrdes er det ganske uproblematisk.

Publisert
Sist oppdatert

Vektlegger du sportslige kjøreegenskaper, kan ofre litt komfort og trenger tre seterader er Q7 ett naturlig valg. Er komfort det viktigste er ML eller Discovery alternativene, der ML utelukkes hvis du trenger tre seterader og Discovery utelukkes hvis du er svært avhengig av motorkraft.

Mot røkla

Q7 har på sin side klare konkurrenter i BMW X5 og Porsche Cayenne, og kan riste av seg begge ved å tilby tre seterader. Cayenne kommer heller ikke med dieselmotor. X5 står foran et generasjonsskifte, og det gjør Q7 betydelig mer attraktiv.

ML har en spennende direkte konkurrent med samme motor, konsernfetter Jeep Cherokee. Den er omtrent på samme størrelse og starter 100.000 under i pris. Også Volkswagen Touareg likner mest på disse to; med V6-diesel starter den på 826.000 kroner.

Discovery trenger på grunn av høyere pris å forsvare seg mot biler som Toyota Landcruiser og Nissan Pathfinder - gode bruksbiler med terrengegenskaper som også tilbyr tre setereder. Forskjellen i komfort og plass er størst i forhold til Pathfinder, men den starter 180.000 kroner lavere i pris. Landcruiser ligger litt over 80.000 kroner lavere i startpris, men prisforskjellen utjevnes litt gjennom de forskjellige utstyrsvariantene. Toppmodellen av Landcruiser ligger rundt 765.000 kroner med dieselmotor.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer