Konklusjon og konkurrenter

Den som har drøye 500.000 kroner å legge i en stor stasjonsvogn kommer ikke utenom 520dA Touring, som fremstår som et godt kjøp.

Publisert
Sist oppdatert

BMW 520dA er treg i starten og mindre komfortabel enn sine tyske erkekonkurrenter. Samtidig har bilen svært mange sterke sider. En av dem er dieselmotoren, som opplagt ligger et hestehode foran alternativene fra Audi og Mercedes-Benz. En annen styrke er de underholdende kjøreegenskapene, som sørger for at ingen annen stasjonsvogn i denne størrelsesklassen kan utfordre BMW 5-serie når det kommer til kjøreglede.

515.000 kr

BMW 520dA har også en stor prisfordel sammenlignet med Mercedes-Benz E-klasse. Dette er for så vidt ikke uventet, Mercedes-Benz utmerker seg ved å nesten alltid være betydelig dyrere enn rivaliserende BMW-modeller. Det som er mer overraskende, er at BMW for en gangs skyld også utfordrer Audi på pris.

BMW 520dA koster nemlig 515.000 kroner. For denne summen får man en flott motor som yter 163 hestekrefter og voksne 340 newtonmeter.

Audi A6 2.0 TDI Avant Multitronic: 494.000 kr

Audis alternativ heter A6 2.0 TDI Avant Multitronic og koster 494.000 kroner. Ja, Audien koster 21.000 kroner mindre. Men det skulle da også bare mangle. 2.0 TDI-motoren yter nemlig ikke mer enn 140 hestekrefter - 23 hestekrefter mindre enn BMW-motoren. Audi-motoren er også noe svakere, med sine 320 Nm.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer