Konklusjon og konkurrenter

Med 1,8-liters bensinmotor er Mazda 6 en svært interessant stasjonsvogn. Med dieselmotor er ikke bilen like konkurransedyktig.

Publisert
Sist oppdatert

Mazda 6 2.0 MRZ-CD starter på 307.000 kroner. For denne prisen får man en sedan i laveste utstyrsnviå - Comfort. Stasjonsvognutgaven koster 6.000 kroner mer, altså 313.000 kroner.

Vi tar imidlertid utgangspunkt i neste utstyrsnivå - Touring. Touring koster 10.000 kroner mer enn Comfort, men er til gjengjeld langt bedre utstyrt. Touring-utgavene leveres blant annet med ESP, elektronisk klimaanlegg, rattbetjent radio, rattbetjent fartsholder og kjørecomputer. I tillegg kommer fire elektriske vindusheiser med ett-trykk-funksjon, belyste sminkespeil, mulighet for utkobling av passasjer-kollisjonsputen samt skinntrukket ratt, girspak og håndbrekk. Den passive sikkerheten ivaretas blant annet av seks kollisjonsputer, aktive hodestøtter og beltestrammere med kraftbegrensere i forsetene.

Storebror 35.000 kroner dyrere

En Mazda 6 stasjonsvogn med 121-hesters dieselmotor og utstyrsnivå Touring koster altså 323.000 kroner. Er dette en god pris?

La oss først se nærmere på det andre dieselalternativet, som forvirrende nok bærer samme navn - 2.0 MZR-CD. Denne motoren yter 143 hestekrefter og hele 360 Nm og skal på papiret klare 0 til 100 på 9,8 sekunder (mot 10,9). Vi har ikke testet denne motoren, men antar at den oppleves som svært sprek.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer