Konklusjon og konkurrenter

Peugeot 607 er en fornyet stor, komfortabel og lukuriøs bil, nå med både en bra og sterk V6 dieselmotor og gode kjøreegenskaper. Men de såkalte premium-merkene fortsetter å okkupere terrenget, og ikke alle blir så mye dyrere.

Publisert
Sist oppdatert

Den norske Peugeot-importøren forventer at bilen vil selge bedre etter ansiktsløftningen. Arne Lyslo Kristiansen, direktør i Peugeot Norge, sier: "Vi forventer en økning i salget av 607 i 2005. I 2004 solgte vi 112 stykker, en økning på 40 prosent fra 2003. Målet for i år er å selge mellom 150 og 200 biler." Kan den nye varianten hjelpe til å nå det målet tro?

607 fås fra 404.900 kroner, da i 2,0 HDi-versjon med 110 hestekrefter.

Mye penger

Peugeot 607 V6 2,7 HDi har en listepris på 634.900 kroner. Som alltid kommer frakt/leveringsomkostninger og årsavgift i tillegg. Da er blant annet automatisk klimaanlegg, fartsholder, xenonlys, regnsensor og parkeringsassistanse foran og bak inkludert. Den er med andre ord velutstyrt for basisprisen.

Testbilen var en "Titane"-versjon som koster 688.600 kroner inklusive følgende ekstrautstyr: Interiør i skinn, alarm, oppgradert Hi-Fi anlegg (JBL), navigasjon og CD-skifter, integrert mobiltelefon og metallic lakk.

I denne priskategorien og med tilsvarende motor finner man blant sedanene sterke aktører fra Audi, BMW, Jaguar og Mercedes-Benz, merker som har en ganske annen status. Peugeot har den fordelen at 607 har mer plass enn de fleste, særlig bak; også til bagasje. Derimot er bilen eldre enn sine tyske konkurrenter, selv om gradvise oppgraderinger og forbedringer som nylig er gjennomført.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.