Konklusjon og konkurrenter

Prisen gjør at A-klasse stiller litt utenfor konkurranse, for eksempel koster Mitsubishi Colt med dieselmotor nesten 80.000 kroner mindre.

Publisert
Sist oppdatert

Den eneste bilen i samme priskategori er Audi A2, også den heftig priset med 264.000 kroner som startpris for en variant med dieselmotor og 90 hestekrefter.

Vår testbil hadde mye ekstrautstyr, viktigst var klimaanlegg (8.800 kroner) og trinnløs automatgirkasse (18.510 kr).

Hva du betaler for

Det er flere gode grunner til at A-klasse blir dyr, høy komfort og mye sikkerhetsutstyr er de viktigste. Men, du betaler også for merkevaren, og kanskje mer i den spesielle A-klassen enn i biler som for eksempel C-klasse som møter konkurrentene mer direkte.

På detaljnivå betaler du også ekstra for at knotter, spaker og håndtak skal gi den rette følelsen. Og du betaler også for at materialvalget er dyrere enn gjennomsnittsbilen, og at ting som radio og klimaanlegg er av bedre kvalitet enn vanlig. Du betaler også for fraværet av risting og skrangling over ujevnheter.

Mye billigere

Et eksempel på en praktisk og fleksibel småbil er Mitsubishi Colt. Den har omtrent de samme målene som A-klasse, men er lettere og blir nesten like sprek med en 1,5-liters tresylindret dieselmotor på 95 hestekrefter. Den starter på 200.000 kroner, A 180 CDI starter på 283.000 kroner. Det er imidlertid utstyrforskjeller, den største er at Colten ikke kan leveres med det viktige sikkerhetsutstyret ESP.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.